Byggahus.se

Allmogelistverk i Stockolmsområdet?

1. B
    Medlem · Stockholms län · 42 inlägg

Blomqvistarn

Medlem
    Håller på och renovera en sekelskifteskåk som under åren genomgått en del moderniseringar, senast under 80-talet. Tanken är att återställa delar av sekelskiftescharmen återintroducera lite snickarglädje i kåken i form av allmogelistverk.

Har dock upptäckt att det var lättare sagt än gjort att få tag i listverk av sekelskiftessnitt i stockholmsområdet. Är bland annat ute efter foder och sockellister i bredden 120mm ca. Det verkar emellertid gå att få tag i lister via hemleverans från diverse hyvlerier i landet. Dock äter den stora fraktkostnaden upp mycket av budgeten, särskilt om man som jag inte hade tänkt att tänka ut exakt hur mycket list av alla olika sorter jag behöver till hela kåken och beställa allt vid samma tillfälle utan istället handla stötvis då behov uppstår.

Finns det verkligen inget hyvleri i närheten av Stockholm dit man som privatperson kan åka och handla listverk över disk? Panel & List på Tomtebogatan innanför tullarna finns ju, men prisnivån de ska ha för sina lister lämpar sig snarare för komplettering än omlistning av ett helt hus.

Tar gärna emot tips på var det går att handla listverk i sekelskiftesstuk stockholmstrakten, gärna direkt från hyvleri.

2. C
    Medlem · 9 673 inlägg
    Duger inte det som finns på byggvaruhusen, eller är det någon speciell profil eller virkeskvalitet du är ute efter?

3. B

Blomqvistarn

Medlem
  4. C
    Medlem · 9 673 inlägg
  5. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 241 inlägg

Isakare

Medlem
    Ekesiiö i Bromma hade mycket gamla profiler. De är dock uppköpta av Beijer, vet inte vad de har kvar idag.

6. B

Blomqvistarn

Medlem
    Tack för tipsen, får kika närmare på dem. Just Bauhaus går nog bort eftersom de bara har foder och inte sockel i rätt bredd.

Ekesiöö, numer Beijer, får jag svänga förbi och kolla vad de har på hyllan. Tror tyvärr att de helt har gått över till Beijers sortiment.

7. Handyman 1
    Medlem · 2 675 inlägg
  8. C
    Medlem · 9 673 inlägg
    Om du är lite smart så kollar du vad de har för leverantörer. Bauhaus kör t.ex. Moelven, Woody och XL-bygg kör EHL prolist. Sen kollar du respektive leverantörs webbsidor, t.ex.:
    https://www.moelven.com/se/se/tra-inomhus/lister/
    https://www.ehlprolist.se/sortiment/

När du hittat det du vill ha och har artikelnummer etc. ringer/mejlar du bara till närmaste bygghandel och ber dem ta hem det åt dig. Det är i synnerhet inget problem med de bygghandlare som jobbar med proffskunder. Skall du ha lite större volymer så ber du om att få en bra rabatt också.

9. B

Blomqvistarn

Medlem
    Sekelskifte.se hade varit kanon men de lagerför inte lister utan levererar via postorder. De kan dock ha mindre partier i butik om man har tur uppger de.

10. B

Blomqvistarn

Medlem
    Tack, det är precis vad jag gör i detta nu.

Inga hyvlerier i Stockholmstrakten annars?

11. N
    Medlem · 103 inlägg
    Hej! Här nere i sörmland finns en hel drös med hyvlerii som tar fram sina egna socklar/foder i bredder från 70 mm upp till 145 mm. Jag handlar mycket av mina lister på Bettna Såg i Bettna(mellan Nyköping och Katrineholm. Tar ca 1.5 h från sthlm men den kostnaden tjänar du snabbt in. Gå in på Bettnasag.se och titta på "Profiler". Allt har dem hemma i olika längder.

• Laddar…
  12. N
    Medlem · 103 inlägg

13. B

Blomqvistarn

Medlem
    Det är precis ett köpställe som Bettna såg jag är ute efter. Inga ockerpriser och välsorterade. Återstår att se om någon har tips på något ställe som ligger närmare än 10 mil från mig, annars blir det kanske en tripp dit.

14. JanneJanne123
    Husägare · Stockholm · 1 252 inlägg

JanneJanne123

Husägare
  15. N
    Medlem · Sörmland · 358 inlägg

Nybyggarn

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.