5 257 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Är kapad mellanbjälke i mellanbjälklag ett problem?
Krysskolvning.
http://runeberg.org/nfbo/0086.html
http://runeberg.org/nfbo/0086.html
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Krysskolvning är en gammal metod att jämna ut lasterna mellan intilliggande golvbjälkar för att minska sviktproblem. Bjälklagets bärförmåga förbättras inte.
Firman har via min initiala kontakt och ansvarige svarat att vi ska ordna till det hela med någon form av avväxling. Installatörerna hade visst fått en liten tillsägelse också. De hade tydligen gjort så massor av gånger och det hade aldrig blivit några problem, men den ansvariga här höll med om att kunden ska tillfrågas och det ska göras ordentligt. Var väl bara tur att jag hann se det ändå, gissar jag.
Nu ska jag försöka forska reda på hur trappan egentligen är avväxlad och var reglarna går som underlag innan vi gemensamt kommer överens om en plan framåt. Tack för all input så länge!
Nu ska jag försöka forska reda på hur trappan egentligen är avväxlad och var reglarna går som underlag innan vi gemensamt kommer överens om en plan framåt. Tack för all input så länge!
Angående eventuell redan existerande avväxling i och med trappan så sker den redan ute på kattvinden.
Den vänstra bjälken i bild är den som går längs med trappan. Det sker alltså ingen avväxling mot den numrerade kapade mellanbjälken i nuläget. Dock antar jag att bjälken längs med trappan får lasten från takstolen på ett icke optimalt sätt eftersom den löper någon decimeter brevid. Då blir frågan - hur påverkar denna förskjutning möjligheten att avväxla den kapade mellanbjälken mot den?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den vänstra bjälken i bild är den som går längs med trappan. Det sker alltså ingen avväxling mot den numrerade kapade mellanbjälken i nuläget. Dock antar jag att bjälken längs med trappan får lasten från takstolen på ett icke optimalt sätt eftersom den löper någon decimeter brevid. Då blir frågan - hur påverkar denna förskjutning möjligheten att avväxla den kapade mellanbjälken mot den?
Kort uppdatering! Butiken som gjorde installationen har nu gjort avväxling efter överenskommelse och står för kostnaden. Det blev både dubblering av kapade mellanbjälken samt avväxling mot närmaste takbjälke. Kommunen har fått motsvarade komplettering till den redan klara bygganmälan och godkänt denna, så det verkar som att jag kan sova gott för tillfället!
Klicka här för att svara