Gett mig in på att installera en kamin själv (bakansluten till murstock) och enl. gängse rutin så går inget lätt. Jag har nu borrat in i en kanal/pipa som inte skulle finnas.
Sotaren har varit här, provtryckt och besiktat skorstenen bl.a. genom gått ned med kamera, såg bra ut. Enligt bilden nedan är den lämpliga kanalen den i mitten med höga röret (varit ved/olje-panna kopplad dit tidigare).
Kaminen ska stå på sidan där det mindre röret kommer upp. Den kanalen är en ventilationskanal som slutar en liten bit nedanför innertaket. Enl. sotaren brukar det nedanför vara solid skorsten och därför ”bara” vara att borra sig in till mittenkanalen... så var det inte.
Jag har nu kommit in i den tillsatta ventilationspipan (kollat alla pipor uppifrån så att det inte är någon som svängt in).
Kan jag mura igen denna ”döda” pipa uppe och nere och fortsätta med mitt hål till mittenpipan?
Funkar det spruta in fogskum först så stenarna har något att vila på tills bruket stelnat?
Tacksam för svar!
Sotaren har varit här, provtryckt och besiktat skorstenen bl.a. genom gått ned med kamera, såg bra ut. Enligt bilden nedan är den lämpliga kanalen den i mitten med höga röret (varit ved/olje-panna kopplad dit tidigare).
Kaminen ska stå på sidan där det mindre röret kommer upp. Den kanalen är en ventilationskanal som slutar en liten bit nedanför innertaket. Enl. sotaren brukar det nedanför vara solid skorsten och därför ”bara” vara att borra sig in till mittenkanalen... så var det inte.
Jag har nu kommit in i den tillsatta ventilationspipan (kollat alla pipor uppifrån så att det inte är någon som svängt in).
Kan jag mura igen denna ”döda” pipa uppe och nere och fortsätta med mitt hål till mittenpipan?
Funkar det spruta in fogskum först så stenarna har något att vila på tills bruket stelnat?
Tacksam för svar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 12 266 inlägg
Jag hade samma otur. Så jag fortsatte borra till rätt pipa och satte i ett horisontellt stålrör med passande diameter och som livade med väggen. FUnkade utmärkt..
Det lät som en bra lösning MEN nu när jag höll på att borra upp till rätta kanalen så släppte två stående stenar mellan kanalerna (uppenbarligen bara en stens mellanrum). Istället för ett hål med diametern 180mm har jag nu runt en halvmeter. Never ending.
Det är säkert tätt men vill ju inte ha upp rök i ett utrymme som inte går att sota så nu är jag tillbaka på murning. Om det går att lösa genom yttre hålet blir spännande att se, annars måste jag väl riva upp ett större hål, måste ju bli helt tätt mellan kanalerna.
Tips?
/Less men inte förvånad
Det är säkert tätt men vill ju inte ha upp rök i ett utrymme som inte går att sota så nu är jag tillbaka på murning. Om det går att lösa genom yttre hålet blir spännande att se, annars måste jag väl riva upp ett större hål, måste ju bli helt tätt mellan kanalerna.
Tips?
/Less men inte förvånad
T Thomas_Blekinge skrev:
Lösningen: stenull tryckt nedåt och uppåt och rejäl laddning bruk med små bitar tegel på det. Fick stötta upp uppåt med bruket på en tjockare wellpapp, fastnar den får det vara, gör ju inget om den brinner upp. Ringde en kaminbutik och så gjorde de vid liknande händelser
Klicka här för att svara