Hej, jag har ett hus från 1968 med den klassiska gillestugan och en bastu med dusch som är byggt ovanpå trägolvet i gillestugan. Ingen öppen spis, tyvärr. Jag tycker det luktar, inte mögel men sommarstuga/källare/fukt ungefär. Vissa dagar tränger den dåliga lukten upp i boendevåningen eftersom trappan är öppen. Resten av källaren som är betongväggar och betonggolv och där luktar det inte illa. Ingen förhöjd fukt har hittats av två oberoende besiktningspersoner. Huset ligger på en grusås och radonsug finns installerad.
Jag vill göra gillestugan användbar som hobbyrum.
Min plan just nu är: Bort med bastu och dusch. Lägg igen avlopp och vatten (möjlighet att bygga ett ytterligare badrum finns på andra sidan väggen) Bort med de gamla innerväggarna och den fula panelen. Bort med trägolv och träreglar direkt mot betongen. Isoleringen verkar vara sågspån i golvet och nån slags stenull i väggarna.
Försäkringsbolagets byggrådgivare föreslog nya väggar med metallreglar och isolering uppifrån och ungefär en halv meter ner under markytan. Ventilerat golv "mekanisk undertrycksventilation" t ex Nivell eller Granab..
Jag har inte bestämt mig om golvets ytskikt. Jag gillar träutseende vilket lutar åt parkett. Vinylgolv med träutseende är mjuka att gå på och ger kanske varmare känsla? Ännu varmare och mjukare känsla ger ju heltäckningsmatta, men det är inte smart att ha i ett sy- och hobbyrum.
Idéer, kommentarer och synpunkter välkomna! Samt hur kan jag spara pengar och bygga billigare? Jag måste ha hantverkare till allt utom målning och tapetsering.