Hej har en sommarstuga från 60-talet och skulle behöva sätta upp 2 Ikea väggköksskåp (80x80cm). Väggarna känns ju typ som tunn masonit eller liknande.

Så frågan är hur jag fäster skenan man hänger upp dessa på. Jag inbillar mig ju att idag finns smarta plugg som blir starka nog även i tunna väggar, men vet ej vad det skulle vara, eller bör jag göra på annat sätt?

Tack på förhand
 
BirgitS
Även om det är masonit eller liknande ytterst på väggarna måste det ju finnas reglar eller liknande bakom som masoniten är fäst i och det är nog dessa reglar du behöver hitta och använda för att sätta upp skenan för köksskåpen.
 
Testa med en magnet om du kan hitta spikarna som sitter i reglarna.
 
det kan vara att där finns råspont bakom masoniten om du har tur
 
Använd skenorna ikea har för skåpen och använd 6-8mm träskruv av lämplig längd. Plugg har inget i en trävägg att göra.
 
T tergo skrev:
det kan vara att där finns råspont bakom masoniten om du har tur
Det finns tyvärr ej. Bara tomrum
 
BirgitS BirgitS skrev:
Även om det är masonit eller liknande ytterst på väggarna måste det ju finnas reglar eller liknande bakom som masoniten är fäst i och det är nog dessa reglar du behöver hitta och använda för att sätta upp skenan för köksskåpen.
Det kommer jag ju leta efter såklart, men tänkte mest där det ej finns
 
L lassebrun skrev:
Testa med en magnet om du kan hitta spikarna som sitter i reglarna.
Det var smart. Tack för tipset
 
MathiasS MathiasS skrev:
Använd skenorna ikea har för skåpen och använd 6-8mm träskruv av lämplig längd. Plugg har inget i en trävägg att göra.
Kommer ju använda skenorna och kolla om jag hittat reglar så jag får något att dra i, men det är ju där det ej finns reglar jag funderar vad man kan använda
 
BirgitS
Normala reglar kan ju bära mycket vikt men masonit tål ju väldigt lite.
Finns det inga vägghängda skåp där idag?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Normala reglar kan ju bära mycket vikt men masonit tål ju väldigt lite.
Finns det inga vägghängda skåp där idag?
Nope
 
N Nygge72 skrev:
Kommer ju använda skenorna och kolla om jag hittat reglar så jag får något att dra i, men det är ju där det ej finns reglar jag funderar vad man kan använda
men en vägg består aldrig bara av masonit. Finns där inte reglar är det stående plank, om det är en trävägg. På 160cm finns det minst 2 reglar att skruva i och jag tror inte att du har en vägg med bara reglar och masonit - så har man aldrig byggt. Menar du att det inte finns något bakom masoniten? Det vanliga skulle vara att ha råspont eller spånskiva bakom masoniten, och då kan du ju skruva varsomhelst.

Börja med att reda ut exakt hur väggen se ut. Borra med 5-6mm borr och använd en L-formad ståltråd för att förstå hur tjock väggen är och vad den är gjort av.
 
MathiasS MathiasS skrev:
men en vägg består aldrig bara av masonit. Finns där inte reglar är det stående plank, om det är en trävägg. På 160cm finns det minst 2 reglar att skruva i och jag tror inte att du har en vägg med bara reglar och masonit - så har man aldrig byggt. Menar du att det inte finns något bakom masoniten? Det vanliga skulle vara att ha råspont eller spånskiva bakom masoniten, och då kan du ju skruva varsomhelst.

Börja med att reda ut exakt hur väggen se ut. Borra med 5-6mm borr och använd en L-formad ståltråd för att förstå hur tjock väggen är och vad den är gjort av.
klart det inte bara är masonit. Däremot hamnar skåpet mellan 2 fönster (troligen reglar där) men det är för långt mellan fönstren för det skall ta dessa 800. Men troligen får jag 2 av 3 reglar mellan dessa fönster (kan tänka mig det är cc500 ungefär i denna stuga el lite mindre. Så det blir fortfarande något hål utan regel, och det vill jag ju ändå ha så fast som möjligt
 
...men om du har regel eller inte spelar ingen roll om du har spånskiva eller råspont bakom masoniten. Givetvis drar du lite längre skruv i reglar om du har det, men annars tar du bara ett par skruv mellan reglarna också så sitter skåpen där permanent.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.