T
Hej,
Jag ska klä ett garage med råspont som ska vara obehandlad men kanske laseras i framtiden.
Brädorna är släta på en sida och på andra ser jag ränder eller rillor. Vilken sida ska vara in mot väggen och vilken ska vara synlig från garaget?
Trist om det blir fel..

Magnus E K
Vid målning ska den ohyvlade sträva (eller i det här fallet rillade) sidan vara utåt, för att färgen fäster mycket bättre på den. Ska det vara obehandlat så vet i sjutton vad som är bäst.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tycker den hyvlade sidan av råspont suger lasyr väldigt ojämnt, jag fick i alla fall svårt att få ett jämt resultat så skulle jag göra det igen så den räfflade sidan ut alla gånger

Den ena sidan av råsponten skall vara synlig innervägg i garaget som jag förstår det?
Då skulle jag satt det hyvlade sidan inåt.
Då samlas inte så mycket damm och skräp där.
Skall råsponten vara lodrätt eller vågrätt monterad?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
1+ på hyvlad mot insidan av rummet.

T turbo100 skrev:
Hej,
Jag ska klä ett garage med råspont som ska vara obehandlad men kanske laseras i framtiden.
Brädorna är släta på en sida och på andra ser jag ränder eller rillor. Vilken sida ska vara in mot väggen och vilken ska vara synlig från garaget?
Trist om det blir fel..
Råspont är gjort av virke av låg kvalitet, det är aldrig avsett att vara synligt. Det blir aldrig särskilt "fint". Men det hindrar inte att man använder det som väggbeklädnad. Ibland är man ute efter det där "råa" utseendet, eller som i ett garage, att det kanske inte spelar så stor roll.

Hur som helst, eftersom det inte är gjort för att klä väggar med så finns inget rätt eller fel. Du kan vända det hur du vill. Jag hade satt den släta sidan inåt för att det blir lättare att hålla rent och man riskerar inte att få spetor om man råkar skrapa mot väggen.

Om du bara vill ha väggarna klädda med något trämaterial är kanske inte råspont det bästa. OSB-skiva är förmodligen både snabbare och billigare.

Alltid kärnsida vänd mot dig, det innebär att du får den räfflade ytan som vägg. Eftersträvas en hyvlad yta - satsa på hyvelspont.
Man ångrar aldrig montage av spontat virke (dock minst 20mm tjocka) när det gäller infästningar o dyl.!
Tänk på att ha ungefär samma fuktkvot i virket när du montera det som det förväntas vara i utrymmet dom sitter i. Samt lite rörelsemån i början och slutet.

Spika upp skiten bara, vad kan gå fel! ;-)

T
Hej och tack - blir den räflade sidan ut!
brädorna har legat i utrymmet de ska spikas upp i ett tag så hoppas fukten är stabiliserad!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.