7 764 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Svartmögel eller blånad?
@Staffan2000 tycker du jag ska kommentera? 
Tycker det ser ut som blånad. För det är väl fura. Uppkommer i fura när dom legat för nära varandra o torkprocessen. Därför har man alltid strö av gran när man sågar fura. oavsett vad det är skulle jag aldrig bygga in det, onödigt bara att behöva ha tankarna på det senare. Lycka till.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Va konstigt, när jag började med snickerier så var blåfura för möbler 1000 kr dyrare per kubikmeter än "vanlig furu"
Protte
Protte
Japp, den mögelhämmande beståndsdelen i massvis av byggvaror, tex ekofiber. Men många impregnerar rå trä på vindar och annat med just boracell. Tragiskt men sant.Staffan2000 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
nej jag tycker du ska delge dina fakta istället för att sitta och hävda nåt som inte stämmer. Det är ju knappast så att dylikt virke startar en process som gör att det fortsätter att mögla där inne. Det torkar ut och dör och även om det finns superkänsliga människor som kan reagera på vad som helst så är det fortfarande på de nivåerna att halterna i luften är tusendubbelt mot det där ändå. Så i slutändan blir det bara lite missfärgat virke som inte påverkar nånting.Matti_75 skrev:
Eller vad menar du kommer hända?
Klicka här för att svara