Tja,
Köpt hem runt 500m ströläkt från K-Bygg (Fresks) och detta har jag gjort i två omgångar.
Tagit virket "inne" och i nu sist när jag sprätte upp banden för att sätta så är de blött och svart på stora delar av virket.
Så min oro är att det är svartmögel för denna läkt har jag tänkt ha inomhus för att sätta innertak.
Vad tror ni?
Köpt hem runt 500m ströläkt från K-Bygg (Fresks) och detta har jag gjort i två omgångar.
Tagit virket "inne" och i nu sist när jag sprätte upp banden för att sätta så är de blött och svart på stora delar av virket.
Så min oro är att det är svartmögel för denna läkt har jag tänkt ha inomhus för att sätta innertak.
Vad tror ni?
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Blir sådär ibland orsakat av taskig förvaring och fuktigt och dålig luftcirkulation men det är ingen som helst fara så länge de hamnar på ett torrt ställe och torkar. Då dör det och blir bara visuellt tråkigt. Blir inget mer angrepp bara för att det påverkats där tidigare. Viktigt är ju dock att det får en chans att torka ordentligt innan det spikas igen med ytskikt och ev plast.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Ja fast det behöver ju inte vara fuktigt nu. Det kan ju ha skett var som helst i kedjan. Man bör ju kontrollera det iallafall och är det torrt, ja då anser jag att det är helt riskfritt. Det blir ju ändå inte mer mögelsporer där än vad det finns naturligt i luften iallafall.MathiasS skrev:
En mögelskada som torkat blir inte riskfri bara för att den torkat. Döda partiklar och sporer från mögelsvamp innehåller fortfarande ämnen som kan vara ohälsosamt att andas in.
Svartmögel är heller ingen specifik mögelsvamp utan det finns flera sorters mögel som är mer eller mindre svarta till färgen.
Virket bör bytas ut, alternativt att påväxten mekaniskt avlägsnas med hjälp av exempelvis hyvel (gör det bara inte i bostaden) Virket bör även torkas ut ordentligt.
Svartmögel är heller ingen specifik mögelsvamp utan det finns flera sorters mögel som är mer eller mindre svarta till färgen.
Virket bör bytas ut, alternativt att påväxten mekaniskt avlägsnas med hjälp av exempelvis hyvel (gör det bara inte i bostaden) Virket bör även torkas ut ordentligt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Du menar alltså att de ev sporerna från sånt där överstiger halterna av de mögelsporer vi har i luften naturligt? Det som leder till hälsoproblem är väl ändå livskraftiga angrepp som frodas och där halterna blir för höga.Centano skrev:
En mögelskada som torkat blir inte riskfri bara för att den torkat. Döda partiklar och sporer från mögelsvamp innehåller fortfarande ämnen som kan vara ohälsosamt att andas in.
Jag sa ingenting om några halter överhuvudtaget. Det jag ville lyfta fram, och det var kanske mer allmänt än specifikt för detta fall, är att en mögelskada inte är harmlös bara för att den är torr.S Stefan1972 skrev:
Sen gällande mängden sporer så är det högst personligt vem som reagerar på en mögelskada eller inte. Jag tycker försiktighetsprincipen bör praktiseras. Hade detta varit frågan om en nyproduktion och det finns ett pågående fuktsäkerhetsarbete så hade virket bytts ut. Hade det varit en mindre skada så hyvlas skadan bort.
I TS fall så låter det som att virket hamnar på utsidan av plastfolien vilket är bättre om man nu prompt vill använda virket. Personligen hade jag bytt ut virket eller torkat och hyvlat av det.
Tack för alla svar!
Jag ringde Fresks och ska åka in med en av bitarna för att de trodde absolut inte att det handlade om svartmögel utan mer om blånad eller något om bark. Han som var ansvarig där sa att om det hade vart svartmögel så hade de fått höra det från andra .. men ska i alla fall åka in så får vi se vad de säger.
Och ja, de kommer hamna på insidan av plasten.
Jag ringde Fresks och ska åka in med en av bitarna för att de trodde absolut inte att det handlade om svartmögel utan mer om blånad eller något om bark. Han som var ansvarig där sa att om det hade vart svartmögel så hade de fått höra det från andra .. men ska i alla fall åka in så får vi se vad de säger.
Och ja, de kommer hamna på insidan av plasten.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Tvätta det där gör ingen skillnad. Finns ju ändå trettielva miljarder sporer i luften ............
Om de kommer sitta där en besiktningsman kan se det, så kommer det stå som en punkt att hålla koll på i ett besiktningsprotokoll vid en försäljning. Hur ofarligt det än är, så höjer det inte priset direkt. Om det kan ses som sagt.