Är i full gång med att välja material till taket ovan en inomhuspool och behöver hjälp med tips på alternativ.

Kraven:
- fukttåligt (måste klara att "bomben" görs då och då)
- lätt
- vitt eller målningsbart (ej spackling)
- kunna moteras på stålreglar/hattprofil

Önskvärt:
- ljuddämpande
- snyggt
- billigt
- lättjobbat

Alla tips tas tacksamt emot!

Jag kan lägga till att jag hittat två färdiga alternativ som kanske skulle funka:
Träullit, ser ut att kunna funka och ser ok ut tycker jag.
103278093_288496669194633_83014650029459849_n.jpg
Takplattor från typ Ecophon skulle kanske också funka (osäker på fukten dock), även om de inte är lika snygga...
Qywibyu_2BcVu64vmyy4G0uabofCZX88cgIHdgIXPLbmJ7BDgUfeTYuNTG4W9cBzETSVD2jWPaiRLS25m4U8SuZ-T7Exw2MqcW7uNSUbZLwgwMUf6iQchnU

Skulle det funka med 4mm plywood som kläs med lister i rutnät för att dölja skarvar (och skruvar).
Typ såhär fast med enklare lister:
white-ceilume-drop-ceiling-tiles-v3-cam-22wto-6-e1_1000.jpg

Provar att bumpa tråden ...
Är det ingen som har funderat/gjort något i denna riktningen tidigare?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi kan nog helt enkelt inte detta.
Men du kan väl läsa på lite här:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Ok, tack för länkarna!

Tänkte om det fanns andra med erfarenheter från någon av lösningarna alt. min "hittepåvariant" med plywood och lister.

pjodden pjodden skrev:
Tänkte om det fanns andra med erfarenheter från någon av lösningarna alt. min "hittepåvariant" med plywood och lister.
Just tunn plywood är väl knappast ljuddämpande.
Och lättjobbat?
Såga till och gera alla de där listerna.
Och sedan fästa dem snyggt.
Och så måla allt det där.
Lättjobbat :thinking:

Gipsplank eller MDF kan väl funka, måla med våtrumsfärg så tål det fukten.

Annars är väl träullit ganska okej. Vad sitter det i badhus?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Just tunn plywood är väl knappast ljuddämpande.
Och lättjobbat?
Såga till och gera alla de där listerna.
Och sedan fästa dem snyggt.
Och så måla allt det där.
Lättjobbat :thinking:
Nä, då får man tulla lite på önskemålen förstås. :)

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Gipsplank eller MDF kan väl funka, måla med våtrumsfärg så tål det fukten.

Annars är väl träullit ganska okej. Vad sitter det i badhus?
Gips och MDF tror jag kan bli för tungt, därav att jag funderade på plywood istället.
Taket är i ett poolhus hemma i anslutning till huset.

N noupe skrev:
Tja ska det vara gjort för ändamålet (fukt) och ljuddämpning och inget spackel etc är det kanske något sånt här du ska enklast satsa på.

[länk]

Jag tycker personligen Träullit är visuellt fruktansvärt och särskilt i ett inrett bostadsutrymme. Jag hade knappt haft det i ett garagetak. Men smaken är ju delad :)
Det ser liknande ut som Ecophon och frågan är om det går att fästa direkt i hattprofilerna. Jag får nog kontakta en leverantör och fråga vilka monteringsalternativ som funkar.

Ja, träullit ser ju ut som det gör... jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker...:thinking:

Träullit blir ju inte direkt lättare än något annat, det är ju trots allt en cementprodukt. Björkplywood med fasade kanter, flex MS polymer i skarvarna och rolla på färg kommer funka absolut. Dock blir ljudreduktionen sådär så du får nog ha en separat lösning för absorbenter.

Ljudabsorbenter typ ecophon brukar vara rätt saftigt prissatta tyvärr

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Träullit blir ju inte direkt lättare än något annat, det är ju trots allt en cementprodukt. Björkplywood med fasade kanter, flex MS polymer i skarvarna och rolla på färg kommer funka absolut. Dock blir ljudreduktionen sådär så du får nog ha en separat lösning för absorbenter.

Ljudabsorbenter typ ecophon brukar vara rätt saftigt prissatta tyvärr
Jo, det var lite så jag tänkte att man kanske kunde lösa ljudet med vägghängda absorberar istället. Då kan man ju dessutom komplettera allteftersom tills man är nöjd. Såg att de fanns med tryck och då blir de ju tavlor.

Priset är helt klart en faktor det med. Jag vet inte om Ecophon har fabriksförsäljning, värt att kolla upp då jag bor 2 mil från fabriken.

Jag köpte såna undertak av Parafon och sen satte jag det bakom tavlor och lite sånt. Det blev ganska bra och inte lika dyrt som ljudabsorbenter kan vara om man beställer från vissa sidor...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.