Hej!
Har sett några trådar om liknande och nu kommer jag också och frågar. Jag bor i lägenhet i hus byggt 1938 och har såna här fönsterbänkar. Tror ni att det är eternit? Det flagnar en del på undersidan av vad som ser ut att ha varit ett extralager av något. Det ser ju rätt osnyggt ut men kan det vara farligt att pilla bort? Det sitter tejp på ena ventilens vassa kanter eftersom den sitter i sonens rum.
Tack på förhand för svar.
 
  • En möjlig eternit-fönsterbänk i blått med tejp på kanten och tecken på att ett lager flagnar av nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterbänk i äldre hus med flagnande lager och tejpade kanter vid ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en äldre fönsterbänk med flagnande mörkt material och tejpad ventilkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten fönsterbänk från 1938 med flagnande lager och tejpade ventilkanter i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla slitna fönsterbänkar med flagnande extralager och tejpade kanter i äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnande fönsterbänk i äldre lägenhet med tejpad ventil, möjlig eternit, och ett lager som faller av.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som vet?
 
Staffans2000
Ser ut som Granit. Eternitfönsterbänkar var vanligtvis mönstrade på undersidan, samt försedda med tillverkarens namn. Typ: Lommaskivan, eller liknande.
Så. Nej. Inte farligt allt. Inte ens om det varit eternit, hade det varit farligt för någon, såvida skivan inte trillade ner på din tå.

Staffan
 
  • Gilla
Lämmelen
  • Laddar…
Tack för svar! Det låter lovande.
 
Även om det är eternit så är det ingen fara så länge man inte sågar i dem.
Men det där med tejpen på som flagar är väl en målad plåtlåda för ventilationen?
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Även om det är eternit så är det ingen fara så länge man inte sågar i dem.
Men det där med tejpen på som flagar är väl en målad plåtlåda för ventilationen?
Ja, det är till ventilationen. Men det flagnar även på ett lager på själva bänkskivans undersida, så det kändes lite suspekt.
 
Eternit flagar inte.
 
  • Gilla
Lämmelen
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Eternit flagar inte.
Tänkte att det var något mysko extralager med obehagliga tillsatser i det med, men jag kanske är alltför paranoid efter allt läsande om asbest. Tack för dina svar!
 
L Lämmelen skrev:
men jag kanske är alltför paranoid efter allt läsande om asbest.
Som 99.9% av alla som googlar på asbest.
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 2 till
  • Laddar…
J
Anna_H Anna_H skrev:
Eternit flagar inte.
Säg det till mitt gamla garagetak :rofl: Men inomhus, nej, det gör det inte.

Ser verkligen inte ut att vara eternit. Måla på undersidan med tex klarlack oavsett vad det är kanske är lättast. Inte för att eternit är farligt, utan för att man inte vill ha flagor som ramlar oavsett vad om det är färg, lack eller eternit och att skrapa är jobbigt...
 
  • Gilla
Lämmelen
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Säg det till mitt gamla garagetak :rofl: Men inomhus, nej, det gör det inte.

Ser verkligen inte ut att vara eternit. Måla på undersidan med tex klarlack oavsett vad det är kanske är lättast. Inte för att eternit är farligt, utan för att man inte vill ha flagor som ramlar oavsett vad om det är färg, lack eller eternit och att skrapa är jobbigt...
Bra tips med lack, tack!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.