Hej!
Har sett några trådar om liknande och nu kommer jag också och frågar. Jag bor i lägenhet i hus byggt 1938 och har såna här fönsterbänkar. Tror ni att det är eternit? Det flagnar en del på undersidan av vad som ser ut att ha varit ett extralager av något. Det ser ju rätt osnyggt ut men kan det vara farligt att pilla bort? Det sitter tejp på ena ventilens vassa kanter eftersom den sitter i sonens rum.
Tack på förhand för svar.
Har sett några trådar om liknande och nu kommer jag också och frågar. Jag bor i lägenhet i hus byggt 1938 och har såna här fönsterbänkar. Tror ni att det är eternit? Det flagnar en del på undersidan av vad som ser ut att ha varit ett extralager av något. Det ser ju rätt osnyggt ut men kan det vara farligt att pilla bort? Det sitter tejp på ena ventilens vassa kanter eftersom den sitter i sonens rum.
Tack på förhand för svar.
Ser ut som Granit. Eternitfönsterbänkar var vanligtvis mönstrade på undersidan, samt försedda med tillverkarens namn. Typ: Lommaskivan, eller liknande.
Så. Nej. Inte farligt allt. Inte ens om det varit eternit, hade det varit farligt för någon, såvida skivan inte trillade ner på din tå.
Staffan
Så. Nej. Inte farligt allt. Inte ens om det varit eternit, hade det varit farligt för någon, såvida skivan inte trillade ner på din tå.
Staffan
Säg det till mitt gamla garagetakAnna_H skrev:
Ser verkligen inte ut att vara eternit. Måla på undersidan med tex klarlack oavsett vad det är kanske är lättast. Inte för att eternit är farligt, utan för att man inte vill ha flagor som ramlar oavsett vad om det är färg, lack eller eternit och att skrapa är jobbigt...
Bra tips med lack, tack!J Jotsat skrev:Säg det till mitt gamla garagetakMen inomhus, nej, det gör det inte.
Ser verkligen inte ut att vara eternit. Måla på undersidan med tex klarlack oavsett vad det är kanske är lättast. Inte för att eternit är farligt, utan för att man inte vill ha flagor som ramlar oavsett vad om det är färg, lack eller eternit och att skrapa är jobbigt...
Klicka här för att svara






