Byggmaterial & Byggteknik
cpalm: Tänker du dig att pardörr och enkeldörr leder in i badrummet eller att det blir "blinddörrar"? Praktiskt med flera dörrar till badrum när man är ensam hemma, men annars är det som gjort för pinsamma sitationer. Sen håller jag med dig om det du skrev tidigare att korridoren fyller en viktig funktion för att binda ihop rummen. I synnerhet kan man tycka att herrefolk och gäster inte har
TorpAnders: Testa och knacka med en hammare underifrån, luckan ska endast lyftas uppåt för att lossna
larsakeni: [citat] Hej, Tack för din kommentar. Läckaget är i ett hörn i anslutning till en tillbyggnad med en sarg av panel. Har tätat med silikon längs plåt och tak men trots det droppar det in i hörnet vid regn. Har lagt till några foto. Mvh Lars
Lucipurr: [citat] Fick tag på ritningar från kommunen och så här ser det ut om det säger något. Tog ner listerna från öppningen till vänster och kan inte se att det ligger nån balk där heller. Toppen av den öppningen är lika porös som att man bara sågat upp siporex
Pelle333: Tack så jättemycket för alla svar. Det är en BRF med 90 radhus. Fick idag på en underhållsplan. Det är planerat stambyte 2042.
Robert-san01: Det är speciella pistoler för pappspik då de har så stor skalle. Klammer kan funka. Du behöver då en som tar hyffsat långa och grova klammer och gärna en med lite bredd på klammern så de får lite material att hålla i. Jag sköt både OSB och takpanel med klammer när vi byggde huset, Makita 1150 som har 11mm bredd mellan benen och 25-50mm djupa klammer.
Arne999: Jag gjöt en ny platta i en del av ladan för 7-8 år sedan. det va i framför ladan i en sluttning och fyllde utrymmet med ca 10cm mackadam på en gammal platta och gjöt uppe på det. den gamla plattan va stenhård/armerad men problemet va att det ofta stod vatten på den. Nu är vattnet borta och utrymmet torrt. jag har tex haft några träreglar liggandes på plattan (ouppvärmt) i 6år och
Stefan1972: jo men jag tänkte ju mest om det var väldigt uppenbart............tar det sig in kalluft på det viset så lär det väl vara svårt att hålla den ute bara för att man trycker in nåt under skåpen.
xxargs: Kabin/glasväggar som inte är förstora i golvyta är också bättre på att hålla värmen runt kroppen under duschningen än en helt öppen duschplats (burr - jag ryser i tanken när man råka på sådana 'moderna' duschar i tex. hotell - var gång jag kommer hem efter utejobb så inser jag att min duschkabin och duschmunstycke faktiskt är riktigt bra - det enda som slår det är en riktig
gaia: enklast är att dra av tapeten på denna fuktdrabbade vägg och låta det torka. Sen när det torkat så kan du måla med en färg som släpper genom fukten och det bör räcka som åtgärd. Det lila mängd fukt som vandrar genom bör inte lämnar några stora spår. Kan bli knappt märkbart bara den får komma ut. Dränering skulle knappt hjälpa eftersom man kan inte dränera bort markfukten
ansbjo: [citat] Hei dette hørtes veldig interessant ut. Vi har nylig kjøpt et hus hvor det har vært innendørs basseng. vannet er tappet ut. det er bygget et gulv over. I hullrommet under gulvet står luftfuktere på døgnet rundt i tillegg til at det er montert eps system for å holde fukt ute. Vi kommer aldri til å benytte dette til basseng og vurderer derfor mulige alternativer. Er det mulig å
naikon: Hej Tänkte renovera med takpanel som sätts direkt på befintligt tak som består av gips på råspont. Typ dessa https://www.byggmax.se/innertak-5-pack-p1026 Står på produkten att man ska fästa med gipsskruv, men det finns några trådar med många olika åsikter om att fästa med antingen klammer, dyckert eller gipsskruv. Hade varit smidigt med dyckert/klammerpistolen för att spara lite
hovapettson: [citat] Nu hittade jag Fermacell som även byggvaruhusen säljer. De ska vara något extra det. Alltså, regla och "ulla på" som vanligt tänkte jag slippa. Två flugor i en smäll med en tjock skiva på Tree-texen. Färdigt underlag finns ju, om man säger.
Oldboy: [citat] 🤔 Det är inte att rekommendera. All form av gugg är ett helvete när man själv eller näste ägare måste riva i det. Vanligt hederligt drev är mkt bättre. Lindrev eller drevremsor från ngn fiberisolering.
charl_6: Fixar bild och återkommer. Tack för kommentarerna hittills. 👍
polaris78: Ja den ständiga kuggfrågan är ju om det är bärande eller inte och om dom där lådorna innehåller nå bärande balkar eller bjälkar.. det är ju inte helt enkelt att se när det är inmålat och listat och klart.. En väg kan ju vara att kolla om det sökts nått bygglov för ändringen. i bästa fall ligger det nån ritning och beräkning hos kommunen som avslöjar hur det är gjort.. OM
Dublin: Får inte karmen plats hitom betongbalken då? Om nu frågan var lättaste lösningen?
Lena Holm: Behöver mörkbruna högsnäsklinker för renovering av utomhustrapp. Fa behövs profilplattor som ska sitta längst fram på trappstegen 20x9cm med framstycke 20x5cm. Dessutom ngra vanliga plattor 24x11,5cm. Tjocklek 1,5cm Mkt tacksam för tips på var jag skulle kunna hitta dessa plattor [bild] [bild] [bild]
Magnus E K: Är det första halvan av 70-talet så är det mycket hög sannolikhet att plastmattan har ett skikt av asbestpapp på undersidan, vilket är bra att ha i åtanke vid rivning.
Johan Gunverth: https://www.gotwood.se/products/fanerade-skivor?variant=39806380769433 https://www.calexicowood.se/faneradmdf
Claes Sörmland: [citat] Ja man måste ju följa eventuella bestämmelser om kulör i detaljplanen och får inte skapa betydande olägenhet gör grannarna. Sen finns det ju inget direkt hinder att byta kulör på ett tak om man känner för det, det finns ju inget strikt bevarandekrav i PBL förutom gällande bevarandevärda byggnader och bebyggelseområden, det är inte en helt konserverande lag.
evoline: Hej, Vad har ni för tips för att bygga in denna garderob i hallen? Förankra garderoben först mot väggen bakom och sidan, och sen sätta reglar runt med gipsskiva på eller annat material? Tack på förhand
jonaserik: [citat] Kan gå bra, men ett järn på varje sida är nog att föredra, med bara ett järn så kan det på grund av vind krokna/böja sig. Hela paketet/skyddet är som en segelbåt och kraften är stor för att driva en sådan framåt, allt räknas i m2 för vindupptagning.
Nissegandhi: Jag skulle välja en tunnare balk men hög så att all isolering får plats. Typ 42x450mm (detta är bra en gissning), man kan beställa sådana med färdig tass eller göra tass på plats. Den stödjande balken bör vara tillräckligt bred samt sned hyvlad efter taklutningen för tillräcklig upplagsyta. Allt detta kan din leverantör av byggvaror bistå med och ta ansvar för beräkningen.