Byggmaterial & Byggteknik
swirve: [citat] Yes! Då får de ligga 10år till bakom ladan 😉
Katarina12345: [citat] Aha ok jag förstår, stolpen är en del av ett volträcke som ska stå i samfällighetens lekpark. Så kraven för djup, bredd etc är noga för att möta reglerna för dessa anordningar. [/QUOTE]
BirgitS: Åk till Bauhaus och fråga om golvskydd att ha under vitvaror och i diskbänksskåpet.
Höghus: Resultat 4,5 år senare, prisökning på 40% inflationsjusterat. Huvva! /Höghus https://x.com/ekonomigurun_/status/1970829150773792831
Aj12: Ja, blev själv förvånad när jag såg att det var vindsbjälklag i betong. Tusen tack för alla svar! Känns som att jag fick en viss bredd i svaren. Precis som vissa av er säger så var anledningen till varför jag ville lyfta frågan var för att jag inte kunde se väggen på armeringsritningen. Dvs gjuten platta ”f1” armerar inte mot den. ”f1” motsvarar plattan ytterst till höger
BirgitS: Jag har sett ritningar där den typ av två parallella strecklinjer har använts för balkar och för valmöjligheter inför byggstart, t.ex. det gick att välja att ha en dörr där i stället. Det är förstås också möjligt att frånluftskanalen har tagits bort vid en renovering.
Johan Gunverth: [citat] Det var ett av förslagen till dig när du inte kunde hitta lämplig infästning. Rampamuff används på många ställen där man bara drar ihop delar i förband. Även en enda gång, t.ex. i vissa möbler. Grejen med rampamuff är att man har två olika stigningar så att den inre har lägre friktion vid åtdragning och den yttre (oftast) sitter kvar. Man kan behöva limma den yttre
roli: De sitter ju ändå nära långsidan så nog är det nära kant även där. Har ingen erfarenhet angående betongskruvar om de ger spänningar vid montage. Jag hade kört med ankarmassa och gängstång även där för att vara på säkra sidan.
Jonssson13: Hur gjorde du? Blev det bra? Har du bilder? Ska göra liknande nästa år.
Lilu75: [citat] För att regnet hade runnit under och underlagspappen var blöt. Nu har allt fått torka och jag har lagt på ytpappen igen och spikat i exakt samma hål. Problemet med fukt under plåten hade tydligen ändå med läckaget att göra för nu är där torrt. Hoppas det fortsätter så. Tack för er hjälp!
Solrosen: Tackar! Gården är nu till salu —->> https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-orbyhus-tierps-kommun-akra-201-21612967
fribygg: Borra då in stump av armeringsjärn i sidorna på det befintliga
klaskarlsson: [citat] Ok, ja samma sak gäller ett pulpetttak: "takstolarna" vilar på långsidorna
Nilstyko: Du kan blanda i stålull med fogskummet. Spruta i skum, sen trycker du in stålullen i det.
Arne999: Jag har en gammal källare 80% under jord (i en slänt). Det är dags att göra renovera 3 av rummen. Jag kommer inte att gräva av utanför och dränera eller något sådant av flera skäl. Nr1 är att efter källaren kommer en entreutbyggnad. Huset står i en slänt så det är inga direkta fuktproblem MEN det är inte 0 fukt heller... De gånger man märker av fukt är när det är extrema
50thomas: https://www.nytimes.com/video/business/100000010368290/taiwan-manufacturing-trump-tariffs-screws.html
Alfredo: [citat] https://www.otis.com/sv/se https://www.nordiclifttech.se/ https://www.schindler.se/sv.html https://www.kone.se/ Googlar man på "hissrenovering" får man en hel del ytterligare träffar.
Oskarsjo: Skulle någon kunna dela en enkel ritning på en A-ram för en bänkskiva? Jag ser bilden ovan givetvis, men ganska ny så skulle verkligen uppskatta om någon har en enkel ritning eller länk till en ritning? Tack på förhand
Avemo: Jag har gjort brandväggar av fibercement på stålregel med stenull i mitten. Vad jag minns var det 70 mm regel och 9 mm fibercement på var sida. Om jag minns rätt var den godkänd för att vara 100 mm från en oklassad eldstad. Jag hittade när jag gjorde den en byggbeskrivning från tillverkaren av skivorna som tidigare hette minerit. Du får det nog inte mycket tunnare än 125 mm. Edit Jag
goosen: [citat] Vi tog in OCAB för att kontrollera, de hade gammamätare med sig. Ingen blåbetong som utsöndrade radon. Vi skrev ingen klausul då vi redan köpt huset när mätningen gjordes.
sommarlängtan: [citat] Hur löste du infästningen?
sommarlängtan: [citat] Hej! Hur löste du det? Är i samma sits.
Gredelin: Hej! Jag har cederträ i diverse storlekar som kommer bli vinhyllor i matkällaren. Sidostyckena på hyllorna ska vara ca 30 cm djupa. Det betyder att jag behöver limma ihop några längder för att uppnå rätt bredd. Förmodligen använder jag de som är 13 cm breda. För att få till detta hur hade ni limmat ihop dem? PU-lim tenderar ju till att rinna ut och bli fula märken. Kan jag använda
AG A: [citat] Det såg jag från första början. MEN, de är skarvade efter "konstens alla regler", och håller då lika bra som oskarvat.
fribygg: Hej och välkommen till Byggahus! Det borde gå bra att regla en ny vägg innanför fönsterväggen om du vill det.
Killen som behöver hjälp: [citat] Haha! Dunder! Tack för supersvar, jag hoppas att det allt som allt inte går över 100k i material med luftrenare, plast,trossbotten, isolering, nytt bjälklag, furugolv, övriga ytskikt och lister. Är ca 43 kvm 😊
BirgitS: [citat] Jag kommer ihåg att Justus en gång skrev att riktningen på bjälklagret kunde variera mellan olika rum när det gällde hus innan standardiseringens tidevarv. Typ om man inte hade bjälkar som nådde hela vägen längs med vardagsrummet så la man dem tvärs vardagsrummet, oavsett riktningen på takstolarna. Nu är det väl osannolikt när det gäller den lilla tillbyggnaden, men att
Pjosk75: Öppning i grundmuren Då den enda åtkomsten till krypgrunden idag är genom matkällaren under köket behöver en ny öppning göras direkt utifrån. Grundmuren består av 5 lager lecablock som står på en gjuten sula. På utsidan är ett 15 cm lager av betong gjutet. På insidan där jag vill göra öppningen är det en vertikal spricka genom alla 5 lager leca. Så där är i mina ögon en