S
swirve: [citat] Yes! Då får de ligga 10år till bakom ladan 😉
5 svar · 993 läst
K
Katarina12345: [citat] Aha ok jag förstår, stolpen är en del av ett volträcke som ska stå i samfällighetens lekpark. Så kraven för djup, bredd etc är noga för att möta reglerna för dessa anordningar. [/QUOTE]
2 svar · 533 läst
·
Höghus
Höghus: Resultat 4,5 år senare, prisökning på 40% inflationsjusterat. Huvva! /Höghus https://x.com/ekonomigurun_/status/1970829150773792831
64 svar · 39,2k läst
·
A
Aj12: Ja, blev själv förvånad när jag såg att det var vindsbjälklag i betong. Tusen tack för alla svar! Känns som att jag fick en viss bredd i svaren. Precis som vissa av er säger så var anledningen till varför jag ville lyfta frågan var för att jag inte kunde se väggen på armeringsritningen. Dvs gjuten platta ”f1” armerar inte mot den. ”f1” motsvarar plattan ytterst till höger
9 svar · 1,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Jag har sett ritningar där den typ av två parallella strecklinjer har använts för balkar och för valmöjligheter inför byggstart, t.ex. det gick att välja att ha en dörr där i stället. Det är förstås också möjligt att frånluftskanalen har tagits bort vid en renovering.
3 svar · 569 läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Det var ett av förslagen till dig när du inte kunde hitta lämplig infästning. Rampamuff används på många ställen där man bara drar ihop delar i förband. Även en enda gång, t.ex. i vissa möbler. Grejen med rampamuff är att man har två olika stigningar så att den inre har lägre friktion vid åtdragning och den yttre (oftast) sitter kvar. Man kan behöva limma den yttre
13 svar · 866 läst
R
roli: De sitter ju ändå nära långsidan så nog är det nära kant även där. Har ingen erfarenhet angående betongskruvar om de ger spänningar vid montage. Jag hade kört med ankarmassa och gängstång även där för att vara på säkra sidan.
7 svar · 1,0k läst
·
slothy
slothy: Någon som vet om butiken finns kvar? Sidan verkar inte ladda.
3 svar · 1,7k läst
J
Jonssson13: Hur gjorde du? Blev det bra? Har du bilder? Ska göra liknande nästa år.
2 svar · 609 läst
·
L
Lilu75: [citat] För att regnet hade runnit under och underlagspappen var blöt. Nu har allt fått torka och jag har lagt på ytpappen igen och spikat i exakt samma hål. Problemet med fukt under plåten hade tydligen ändå med läckaget att göra för nu är där torrt. Hoppas det fortsätter så. Tack för er hjälp!
16 svar · 2,2k läst
Solrosen
Solrosen: Tackar! Gården är nu till salu —->> https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-orbyhus-tierps-kommun-akra-201-21612967
25 svar · 18,5k läst
·
F
fribygg: Borra då in stump av armeringsjärn i sidorna på det befintliga
3 svar · 473 läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Ok, ja samma sak gäller ett pulpetttak: "takstolarna" vilar på långsidorna
3 svar · 832 läst
·
Nilstyko
Nilstyko: Du kan blanda i stålull med fogskummet. Spruta i skum, sen trycker du in stålullen i det.
3 svar · 603 läst
·
A
Arne999: Jag har en gammal källare 80% under jord (i en slänt). Det är dags att göra renovera 3 av rummen. Jag kommer inte att gräva av utanför och dränera eller något sådant av flera skäl. Nr1 är att efter källaren kommer en entreutbyggnad. Huset står i en slänt så det är inga direkta fuktproblem MEN det är inte 0 fukt heller... De gånger man märker av fukt är när det är extrema
0 svar · 495 läst
·
5
50thomas: https://www.nytimes.com/video/business/100000010368290/taiwan-manufacturing-trump-tariffs-screws.html
0 svar · 460 läst
Alfredo
Alfredo: [citat] https://www.otis.com/sv/se https://www.nordiclifttech.se/ https://www.schindler.se/sv.html https://www.kone.se/ Googlar man på "hissrenovering" får man en hel del ytterligare träffar.
2 svar · 447 läst
Oskarsjo
Oskarsjo: Skulle någon kunna dela en enkel ritning på en A-ram för en bänkskiva? Jag ser bilden ovan givetvis, men ganska ny så skulle verkligen uppskatta om någon har en enkel ritning eller länk till en ritning? Tack på förhand
9 svar · 6,6k läst
·
A
Avemo: Jag har gjort brandväggar av fibercement på stålregel med stenull i mitten. Vad jag minns var det 70 mm regel och 9 mm fibercement på var sida. Om jag minns rätt var den godkänd för att vara 100 mm från en oklassad eldstad. Jag hittade när jag gjorde den en byggbeskrivning från tillverkaren av skivorna som tidigare hette minerit. Du får det nog inte mycket tunnare än 125 mm. Edit Jag
5 svar · 1,1k läst
·
G
goosen: [citat] Vi tog in OCAB för att kontrollera, de hade gammamätare med sig. Ingen blåbetong som utsöndrade radon. Vi skrev ingen klausul då vi redan köpt huset när mätningen gjordes.
23 svar · 6,8k läst
·
S
sommarlängtan: [citat] Hur löste du infästningen?
6 svar · 9,3k läst
·
S
sommarlängtan: [citat] Hej! Hur löste du det? Är i samma sits.
5 svar · 3,1k läst
·
Gredelin
Gredelin: Hej! Jag har cederträ i diverse storlekar som kommer bli vinhyllor i matkällaren. Sidostyckena på hyllorna ska vara ca 30 cm djupa. Det betyder att jag behöver limma ihop några längder för att uppnå rätt bredd. Förmodligen använder jag de som är 13 cm breda. För att få till detta hur hade ni limmat ihop dem? PU-lim tenderar ju till att rinna ut och bli fula märken. Kan jag använda
0 svar · 372 läst
Stefan N
Stefan N: Denna borde bli bra. https://ardex.se/produkt/ardex-a-46/
1 svar · 407 läst
A
AG A: [citat] Det såg jag från första början. MEN, de är skarvade efter "konstens alla regler", och håller då lika bra som oskarvat.
10 svar · 1,1k läst
·
F
fribygg: Hej och välkommen till Byggahus! Det borde gå bra att regla en ny vägg innanför fönsterväggen om du vill det.
2 svar · 300 läst
K
Killen som behöver hjälp: [citat] Haha! Dunder! Tack för supersvar, jag hoppas att det allt som allt inte går över 100k i material med luftrenare, plast,trossbotten, isolering, nytt bjälklag, furugolv, övriga ytskikt och lister. Är ca 43 kvm 😊
13 svar · 8,0k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Jag kommer ihåg att Justus en gång skrev att riktningen på bjälklagret kunde variera mellan olika rum när det gällde hus innan standardiseringens tidevarv. Typ om man inte hade bjälkar som nådde hela vägen längs med vardagsrummet så la man dem tvärs vardagsrummet, oavsett riktningen på takstolarna. Nu är det väl osannolikt när det gäller den lilla tillbyggnaden, men att
4 svar · 816 läst
·
Pjosk75
Pjosk75: Öppning i grundmuren Då den enda åtkomsten till krypgrunden idag är genom matkällaren under köket behöver en ny öppning göras direkt utifrån. Grundmuren består av 5 lager lecablock som står på en gjuten sula. På utsidan är ett 15 cm lager av betong gjutet. På insidan där jag vill göra öppningen är det en vertikal spricka genom alla 5 lager leca. Så där är i mina ögon en
3 svar · 848 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.