Hej!

Jag sitter och planerar ett nytt hus och har lite funderingar som någon vänlig själ kanske kan hjälpa mig med =).

Huset skall ha pulpettak och det ska vara snedtak inne i huset. Arkitekten har förberett för 4 vertikala balkar som kan hjälpa till att hålla upp limträbalkar. Hur hade ni löst det? Jag funderar på limträbalkar som skarvas uppe på de vertikala balkarna. Någon som vet vilka dimensioner på limträbalkarna som behövs?

Jag har använt diverse "verktyg" för att räkna men detta blir en speciallösning som inte riktigt går att räkna på i gratisverktygen.

Det kommer bli plåttak och huset skall byggas i Kungälv.
Ritning av ett hus med angivna mått och planlösning för kök, vardagsrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fasadritningen stämmer inte riktigt men den ger ett humm om taklutning.
Skiss av ett modernt hus med pulpettak, flera fönster och en balkong, tänkt för diskussion om byggstrukturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

// Daniel

Jag skulle välja en tunnare balk men hög så att all isolering får plats. Typ 42x450mm (detta är bra en gissning), man kan beställa sådana med färdig tass eller göra tass på plats. Den stödjande balken bör vara tillräckligt bred samt sned hyvlad efter taklutningen för tillräcklig upplagsyta. Allt detta kan din leverantör av byggvaror bistå med och ta ansvar för beräkningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.