J
Hej! Jag har sökt en massa på diverse butiker efter en lösning på ett litet problem med en konstruktion. Jag bygger en pergola, men har ett hörn utan stolpe, där jag behöver hänga upp en regel under en annan regel i vinkel. Denna regeln är mest för syns skull, så att utseendet blir symmetriskt. Jag hittar dock inget bra beslag, i stället för att skruva. Finns det inga beslag som ser ut som ett långt plattjärn som på mitten är vridet 90 grader, eller en balksko med väldigt långa armar? Ett spikband skulle kunna funka men skulle vilja hitta något snyggare. Hoppas ni förstår vad jag menar. Länka gärna till en produkt.
Snodde en bild från nätet. Tänk er att stolpen saknas, den sitter längre bort, men vid pilen vill jag fästa den undre regeln i den övre med någon form av järn.
Pergolakonstruktion med stolpar och reglar, grön pil pekar där regel ska fästas, röd markering visar saknad stolpe, behov av beslag för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:

Bästa svaret

Kolla på Växeljörn och olika takåsbeslag, dom. hanterar 90draget på två höjder.

J
Marko Koistinen Marko Koistinen skrev:
Kolla på Växeljörn och olika takåsbeslag, dom. hanterar 90draget på två höjder.
Tack, jag hittade lite takåsfästen innan, men de ser lite rundade ut, men tror det borde kunna funka faktiskt, kanske kan banka till ett, grymt, tack! Nu när jag sökte på växeljärn fick jag även träff på gaffelankare, ser ut som det med är ett alternativ. Vad mycket lättare det blir när man vet vad saker heter!

Redigerat:
På bilden, kanske inte din, så är bärbrädorna inte injackade i stolpen, ser mer ut som hempull nu. Då behövs inte fler än en snedsträva för skyvning i sidled mot insidan. Med injackning samma mått som brädorna så blir det inte svagare infästning och ingen försvagning av stolpen heller.

J
J jonaserik skrev:
På bilden, kanske inte din, så är bärbrädorna inte injackade i stolpen, ser mer ut som hempull nu. Då behövs inte fler än en snedsträva för skyvning i sidled mot insidan. Med injackning samma mått som brädorna så blir det inte svagare infästning och ingen försvagning av stolpen heller.
Jag ska jacka in💪

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.