907 läst ·
11 svar
907 läst
11 svar
Plåt nederkant altandörr
Hej!
Har idag fönsterblecksaktig konstruktion nederkant altandörrar satta av plåtslagare. Dessa är satta väldigt snea och ser inte bra ut när trallen utanför ska byggas. Således behöver de tas av och riktas om. Problemet i detta fall är att plåtslagaren har limmat fast blecken troligen med MS polymer uppskattningsvis en halv tub, alltså mycket lim. Blecket ligger på sulan ca 10cm plus någon centimeter så det linjerar med tegelbröstningen. Kanske 15cm totalt.
Fråga än till er.
Vad är mest korrekt. Tröskelbleck eller den konstruktion jag beskriver ovan. Trallen vill jag ska vara så mycket i nivå med golvytan inne. Trallen kommer gå under tegelbröstning mot sulan/grundmuren.
Sätter man ett tröskelbleck skulle jag kunna höja trallen och släppa 5-10mm men trallat och bleck.
Tacksam för tip/åsikter av er. Gärna av någon som möjligen arbetar med detta.
Har idag fönsterblecksaktig konstruktion nederkant altandörrar satta av plåtslagare. Dessa är satta väldigt snea och ser inte bra ut när trallen utanför ska byggas. Således behöver de tas av och riktas om. Problemet i detta fall är att plåtslagaren har limmat fast blecken troligen med MS polymer uppskattningsvis en halv tub, alltså mycket lim. Blecket ligger på sulan ca 10cm plus någon centimeter så det linjerar med tegelbröstningen. Kanske 15cm totalt.
Fråga än till er.
Vad är mest korrekt. Tröskelbleck eller den konstruktion jag beskriver ovan. Trallen vill jag ska vara så mycket i nivå med golvytan inne. Trallen kommer gå under tegelbröstning mot sulan/grundmuren.
Sätter man ett tröskelbleck skulle jag kunna höja trallen och släppa 5-10mm men trallat och bleck.
Tacksam för tip/åsikter av er. Gärna av någon som möjligen arbetar med detta.
Jag undrar ju vad som är byggtekniskt korrekt vid nederkant altandörr. Tröskelplåt eller av typen/modell fönsterbleck. Jag vet ju inte om så fort en plåt hamnar där nere vid fötterna om den då kallas tröskelplåt. Svårt att googla mig fram då det bara kommer tröskelplåtar vilket bara är en lite list som går från skåran och ut med en liten droppnäsa.
Ömöjligt att svara på utan bilder!C charl_6 skrev:Jag undrar ju vad som är byggtekniskt korrekt vid nederkant altandörr. Tröskelplåt eller av typen/modell fönsterbleck. Jag vet ju inte om så fort en plåt hamnar där nere vid fötterna om den då kallas tröskelplåt. Svårt att googla mig fram då det bara kommer tröskelplåtar vilket bara är en lite list som går från skåran och ut med en liten droppnäsa.
Besserwisser
· östergötland
· 2 802 inlägg
Den brukar kallas tröskelbleck,men det är rent tekniskt ett fönsterbleck..C charl_6 skrev:Jag undrar ju vad som är byggtekniskt korrekt vid nederkant altandörr. Tröskelplåt eller av typen/modell fönsterbleck. Jag vet ju inte om så fort en plåt hamnar där nere vid fötterna om den då kallas tröskelplåt. Svårt att googla mig fram då det bara kommer tröskelplåtar vilket bara är en lite list som går från skåran och ut med en liten droppnäsa.
Hur den ska se ut är ju lite beroende på förutsättningarna
Klicka här för att svara