När jag tog bort ungarnas klättervägg (som satt på 25mm distanser) såg jag att det är lite fuktigt längst ner på väggen, ca 20cm upp. Det är absolut inte blött, men inte snustorrt. Den här kortsidan av huset är enda delen som inte är dränerad (pga stenläggningar och bergvärme).
Det är inte aktuellt att riva upp och dränera de här tre metrarna nu utan vill få det "good enough".
Nu vill jag iaf renovera här och fungerar på hur jag gör bäst.
Tacksam för alla konstruktiva förslag
Det är inte aktuellt att riva upp och dränera de här tre metrarna nu utan vill få det "good enough".
Nu vill jag iaf renovera här och fungerar på hur jag gör bäst.
- Smälla på stålreglar och våtrumsgips för att få luft bakom, och sedan sätta akustikpanel eller måla på gipset
- Spackla och måla med vanlig väggfärg. Om fukten blir värre är det lättare att se då än om man bygger in det.
- Något helt annat?
Tacksam för alla konstruktiva förslag
Ja det är bara väggen på bilden som är påverkad.Centano skrev:
På bilden ser det där mörka området längst ner på tapeten värre ut än det är.
enklast är att dra av tapeten på denna fuktdrabbade vägg och låta det torka. Sen när det torkat så kan du måla med en färg som släpper genom fukten och det bör räcka som åtgärd. Det lila mängd fukt som vandrar genom bör inte lämnar några stora spår. Kan bli knappt märkbart bara den får komma ut.
Dränering skulle knappt hjälpa eftersom man kan inte dränera bort markfukten som alltid finns i marken. Jag bedömer att det är markfukten som vandrar genom sulan och blir synlig längst nere. Så länge vandringen inte stoppas av tätt färg spackel ell annat tätt beläggning då brukar det knappast synas. Möblera inte tätt längst den väggen. Möbler på ben underlättar luftcirkulation/ uttorkning och kan vara ok.
Hade samma fenomen i min gamla källare och hade mycket svårare skador med färg och putssläp. Efter omputsning med kalkputs och målning med silikatfärg har jag inte sett spår av fuktvandring trots att den fortsatte i det moderata takt som det brukade.
Dränering skulle knappt hjälpa eftersom man kan inte dränera bort markfukten som alltid finns i marken. Jag bedömer att det är markfukten som vandrar genom sulan och blir synlig längst nere. Så länge vandringen inte stoppas av tätt färg spackel ell annat tätt beläggning då brukar det knappast synas. Möblera inte tätt längst den väggen. Möbler på ben underlättar luftcirkulation/ uttorkning och kan vara ok.
Hade samma fenomen i min gamla källare och hade mycket svårare skador med färg och putssläp. Efter omputsning med kalkputs och målning med silikatfärg har jag inte sett spår av fuktvandring trots att den fortsatte i det moderata takt som det brukade.
Redigerat:
Klicka här för att svara