Men panelen röstar för ett tak utan massa ventilation, som är isolerat? Ångspärr/broms?

Jag tror det är bättre att ha eldstaden eller åtminstånde skorstenen i duchstugan än i uteköket så du får värme och luftomsättning

F fribygg skrev:
Hur ska du värma duschvattnet när solen inte kan göra det åt dig?

Jag är inte det minsta orolig för att stående obehandlad panel skulle ta skada av duschning, den varar ju ca hundra år utvändigt och bör därför få tillräckligt livslängd även i en dusch/ tvättstuga. Är man oroligt lagd skaffar man ju lämpligen en duschkabin i glas.
Funderar vidare.
Panel ute har ju generellt en luftspalt bakom. Men inne vill man kanske inte ha luftspalt bakom om det ska hålla värmen. Funderar på om en sån konstruktion torkar ut ordentligt bara genom att det är glest golv.

Hur tänkte du väggarna?
Utifrån: panel, vindpapp, reglar, panel? Dvs inga luftspalter?

cederbusch cederbusch skrev:
Jag ska bygga mitt utekök i anslutning till duschstugan, så min plan är att mura upp en rocketstove och där har en av mina 30-liters kastruller. Då kan jag ansluta en släng rakt in till duschen. På vintern när jag eldar I vedspisen inne kommer jag ha en sån kastrull där med varmt vatten för jämnan. Så kaminen i duschstugan är inte för att värma vatten utan bara för komfort-värme.
Om du tröttnar på det finns det att köpa genomströmningsvärmare (gasoldusch). 2 st D-batterier, anslutning till kallvatten, och en gasolflaska med regulator så har du smidigt varmt vatten.

S sjoelund skrev:
Om du tröttnar på det finns det att köpa genomströmningsvärmare (gasoldusch). 2 st D-batterier, anslutning till kallvatten, och en gasolflaska med regulator så har du smidigt varmt vatten.
Vad sägs om att bygga med liggande 45x120 reglar? Och täta mellan med nått band eller fogmassa. Eller stående så är väl risken att ngt blir kvar i mella rummen mindre.

Om jag räknar på det för en vägg 1,5x2,2 m (bxh).

Panel+papp+reglar+panel: runt 2000 kr.
Stående/liggande reglar: ca 1100 kr.

Jag har ett tvätt- och duschrum som är byggt med innerväggar av råspont målad med linoljefärg. Ytan är vattenavstötande och avtorkningsbar, samtidigt som den andas tillräckligt för att (rimlig nivå av) fukt i rummet ska kunna självreglera sig.

Naturfiberisolering och yttervägg som är delvis råspont (mot ouppvärmd yta inne i gammal lada) delvis gammal rödmålad panel (ladans befintliga brädvägg, som pga. glipor fått ett lager vindpapp påspikad från insidan). I övrigt är det bara att brädorna är spontade som utgör vindskyddet. I taket har jag lagt ett lager papp direkt ovanför råsponten, främst för att styra mer av fukten till väggarna (pga. det som finns ovanför, alla väggar har bara fri luft utanför)

Gjutet golv, sockel med höjd av en tegelsten som lyfter väggen från kontakt med ev. vatten på golvet. Brukat året runt, vintertid elvärmt till ca 15 grader. Ventilationen är bara en tallriksventil och självdrag. (går att torka en maskin tvätt per 1-2 dygn på vintern) Duschar i kabin (för att skona väggar, men också för det var enklaste sättet att ordna lämplig golvyta och avrinning därifrån).

Nyckeln är att man har kontroll över vattenbelastningen, dvs. inte oreflekterat använder rummet som om det var ett modernt badrum. Det tål både fuktig luft och vatten på väggarna - så långe det inte blir förmycket och det hinner torka ut regelbundet.
samt använder material som tål fuktväxling. Det senare är skälet till att jag velat ha råspont, men inga skivor, att det bara är rent trä.

Om vill ha en duschhörna utan kabin hade jag funderat kring att sätta upp en extra väggyta på distanser som kan ta det rinnande vattnet. För att bryta kontakten med den bakomliggande väggkonstruktionen och ha ventilation emellan (samt om det visar sig behövligt kunna byta denna)

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Kabin/glasväggar som inte är förstora i golvyta är också bättre på att hålla värmen runt kroppen under duschningen än en helt öppen duschplats (burr - jag ryser i tanken när man råka på sådana 'moderna' duschar i tex. hotell - var gång jag kommer hem efter utejobb så inser jag att min duschkabin och duschmunstycke faktiskt är riktigt bra - det enda som slår det är en riktig karbad med så hett vatten man klarar av...)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.