2 956 läst ·
37 svar
3k läst
37 svar
Sekelskifte: Tegelvalv - ta bort en "tårtbit" vid kanten?
Helt rätt, det är en lösning - så har en granne gjort. Men vi vill inte tappa den välkomnande vy från entrén in till vardagsrummet/markerad:Matsal och möjligheten att kunna gå igenom utan att behöva gå runt hela huset för att ta sig från entrén till sovrum exempelvis. Den lilla toaletten är kvar och utgör gästtoalett.Gammelnörden skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 308 inlägg
Jag tycker det är tråkigt när folk våldför sig på gamla fina hus för en sak som känns trevligt för stunden.
Hur menar du nu? Vilken tråkig kommentar. Ska man leva kvar i sekelskiftet utan badrum? Att ta bort en bit av en vägg, bevara valvet och känslan i entrén tycker vi är minst mingrepp i känslan. Vi vill naturligtvis behålla sekelskifteskänslan.T Thomas_Blekinge skrev:
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 159 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 159 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är utrymmet innanför entrédörren tillräcklig för att komma in med t ex en fullstor barnvagn?
Har ni provat att markera ut väggarna och känt efter hur det upplevs att kliva in mitt mot ett hörn och en vägg? Samt låtsasduschat i det utrymmet ni avsatt för det och ta er runt väggen in till duschen?
Väggarna för badrummet på er ritning ser orimligt tunna ut. Har ni räknat på hur tjocka väggarna egentligen blir med alla material inräknade?
Knäckfrågan; Har ni fått ok från styrelsen att göra dessa ingrepp? I synnerhet när det kommer till att ge er på en bärande vägg...
Tack för omtanken! Jajamen, det är därför vi valt en sne vägg i badrummet - Entrén har pardörr så man kan komma rakt ut i riktningen längs den sena badrumsväggen så det finns mer plats än rekommenderat för passage. Jajamen, och en konstruktör är nu inkopplad för att reda ut möjligheterna. Tack!Gammelnörden skrev:
[bild]
Är utrymmet innanför entrédörren tillräcklig för att komma in med t ex en fullstor barnvagn?
Har ni provat att markera ut väggarna och känt efter hur det upplevs att kliva in mitt mot ett hörn och en vägg? Samt låtsasduschat i det utrymmet ni avsatt för det och ta er runt väggen in till duschen?
Väggarna för badrummet på er ritning ser orimligt tunna ut. Har ni räknat på hur tjocka väggarna egentligen blir med alla material inräknade?
Knäckfrågan; Har ni fått ok från styrelsen att göra dessa ingrepp? I synnerhet när det kommer till att ge er på en bärande vägg...
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 159 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 159 inlägg
Om ni skulle hindras i era planer så är mitt förslag att göra badrummet "som grannarna" med en dörr in från hallen med frostat/mönstrat glas i som brukar finnas till sekelskifteslägenheter in till köket eller en serveringsgång. Samt bygga in ett fast mönsteretsat eller mönstrat blyglasfönster (med tjockt planglas invändigt) i den övre delen av dörröppningen in till "matsalen", för att på så sätt få en ljuslinje. 😊
edit
ps. Eller separat dusch istället för gästtoalett men det har ni nog redan tänkt på...ds.
edit
ps. Eller separat dusch istället för gästtoalett men det har ni nog redan tänkt på...ds.
Redigerat:
Tänker du dig att pardörr och enkeldörr leder in i badrummet eller att det blir "blinddörrar"?
Praktiskt med flera dörrar till badrum när man är ensam hemma, men annars är det som gjort för pinsamma sitationer.
Sen håller jag med dig om det du skrev tidigare att korridoren fyller en viktig funktion för att binda ihop rummen. I synnerhet kan man tycka att herrefolk och gäster inte har något i serveringsrummet att göra, men det är klart, i dag är det kanske ingen som upplever något konstigt med det 😆
Praktiskt med flera dörrar till badrum när man är ensam hemma, men annars är det som gjort för pinsamma sitationer.
Sen håller jag med dig om det du skrev tidigare att korridoren fyller en viktig funktion för att binda ihop rummen. I synnerhet kan man tycka att herrefolk och gäster inte har något i serveringsrummet att göra, men det är klart, i dag är det kanske ingen som upplever något konstigt med det 😆
Klicka här för att svara