Hej!

Jag har en balk som går rätt igenom köket, där det tidigare har varit en innervägg.
Jag funderar på om det går att få bort den på något sätt, antingen genom att sätta en ny på vinden och hänga bjälklaget från den, eller genom att bygga om takstolarna, så att de klarar den större spännvidden.

Huset är från 1947 och jag tycker spontant att dimensioneringen ser lite klen ut, så det kanske inte ens är möjligt.Speciellt inte om det ska blir godkänt enligt nuvarande normer.
Det är isolerat med spån och vinden används enbart för kontroll av läckage, ventilation och skorsten.
Teknisk ritning av takstol med måttangivelser och positionering av balk genom ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De tre olika alternativ jag har funderat på är:
1. En limträbalk ovanpå underramen. T.ex. 56x225. Denna får dock 4m mellan upplagspunkterna, mot 3,4m för den nuvarande balken. Om detta är ett bra alternativ, vilka beslag kan man använda för att hänga bjälklaget i? Takåsfäste är kanske inte helt rätt grej?
Metallbeslag för träkonstruktioner, använt för att förbinda bjälkar eller takåsar.
Skapa konto

2. Sätta stödben på takstolarna någonstans, som golvbjälklaget kan hänga i, med eller utan längsgående balk (se träguidens exempel). Dock har de rejälare dimensioner på överram och underram.
Ritning av takstolskonstruktion med dimensioner, belastningar och anvisningar för byggnadsteknik.
Skapa konto

3. Bygga om takstolarna till W-modell.

Det är trångt på vinden, så det hade varit trevligt att slippa hanbjälke om möjligt.

Någon som har gjort något liknande, eller har några idéer?

PS, mod får gärna flytta denna till Byggnadsfysik.

Redigerat:
Alternativ 1 är enklast och bäst. Med den begränsade spänvidden på vindsbjälkarna, deras rejäla dimensioner och den ringa lasten på vindsbjälklaget, är det nära att du inte behöver någon förstärkning alls. En 56x225 mm limträbalk på vindsbjälkarnas ovansida. Bästa infästningen är plattstål som fästs med genomgående bult.

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Stort tack för ditt snabba svar!

Så du tycker inte att takstolarna är så klent byggda - Skönt!

Jag har kanske suttit och tittat på för mycket större konstruktioner med längre spännvidd.

Det är inte alltid så lätt att bedöma den här typen av frågor på fri hand. Det är för många parametrar. Jag vågar aldrig svara utan att först göra ett överslag. Sedan kan man räkna med en hög virkeskvalitet i ett hus från 1947.

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.