Hej! Jag borrade hål i gipsvägg och körde in M4-expander. När jag skruvade in vred sig "armarna" i stället för att expandera. Se bild.

Jag testade en expander (höll fast med tång och skruvade) och de funkar ok. Men jag vet inte varför de snurrar sig när de är in i väggen.

Idéer? Tips?

Tack!

• Närbild på en hand som håller en M4-expander med ej utvecklade armar mot en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De ska expanderas med en tång dom inte roterar gipsankaret. Men jag har gjort som du utan problem.

• Gilla
Mrtyalcin
  • Laddar…
Men jag har satt upp många mollyplugg genom att bara skruva också, så det borde gå utan tången också. Men det kanske är oliks expanders. Vet tyvärr inte.

• Gilla
Mrtyalcin
  • Laddar…

Bästa svaret

Det som lätt händer om man inte använder tång, ät att hela expandern börjar snurra. Och de plåttaggar som skall greppa i gipsen skär då sönder gipsskivan. Hela pluiggen blir som en borr.

Så tång är bra.

Men det vi ser på bilden ser märkligt ut. Ser ut som skruven inte har tagit gängan ordentligt.

Oavsett så löser man det med en tång. Den finns lite billigare på Jula.

• Gilla
Mrtyalcin
  • Laddar…
ser det ut sådär så måste ju skruven gå tungt i "muttern". Alltså det längst ut.

• Gilla
Mrtyalcin
  • Laddar…
Ska man dra i dem med skruven bör man undvika skruvdragaren (eller köra sakta på lägsta växeln) .. Om man kör för fort brukar gängan skära, och då blir det så där ...

EDIT: Har du dessutom köpt billiga molly, typ en låda med 300 stycken för 49:90 kr på Harald Nyborg/Jem och fix, så brukar ungefär hälften vara kassa ....

• Gilla
Mrtyalcin och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Det där med gipstång var en ny värld för mig. Nu vet jag!
Jag ska testa skruva sakta, se om det hjälper nåt, annars köper jag eller lånar jag en gipstång.

S
Att gängan skär är för att när du stoppar in den så kommer det lösgips på gängan , då kan den skära direkt
När du provade utanför så fanns det ingen gips som bråkade med gängan

Jag har slutat med Molly, använder duomax istället. Slipper tången.

En Duomax väggplugg och skruv bredvid en plastklämma på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En annan vanlig miss är att man använder hammare och slår in både expandern och bulten vilket gör att bulten gängar ur och går tungt. Det händer också när man använder en för kort expanderplugg.

Catfisce Catfisce skrev:
En annan vanlig miss är att man använder hammare och slår in både expandern och bulten vilket gör att bulten gängar ur och går tungt. Det händer också när man använder en för kort expanderplugg.
Försöker man använda en bult ihop med en expander kan det lätt bli jobbigt, jo.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.