Hej! Jag borrade hål i gipsvägg och körde in M4-expander. När jag skruvade in vred sig "armarna" i stället för att expandera. Se bild.
Jag testade en expander (höll fast med tång och skruvade) och de funkar ok. Men jag vet inte varför de snurrar sig när de är in i väggen.
Idéer? Tips?
Tack!
Jag testade en expander (höll fast med tång och skruvade) och de funkar ok. Men jag vet inte varför de snurrar sig när de är in i väggen.
Idéer? Tips?
Tack!
De ska expanderas med en tång dom inte roterar gipsankaret. Men jag har gjort som du utan problem.
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 57 902 inlägg
Det som lätt händer om man inte använder tång, ät att hela expandern börjar snurra. Och de plåttaggar som skall greppa i gipsen skär då sönder gipsskivan. Hela pluiggen blir som en borr.
Så tång är bra.
Men det vi ser på bilden ser märkligt ut. Ser ut som skruven inte har tagit gängan ordentligt.
Oavsett så löser man det med en tång. Den finns lite billigare på Jula.
Så tång är bra.
Men det vi ser på bilden ser märkligt ut. Ser ut som skruven inte har tagit gängan ordentligt.
Oavsett så löser man det med en tång. Den finns lite billigare på Jula.
Medlem
· Västernorrland
· 12 059 inlägg
ser det ut sådär så måste ju skruven gå tungt i "muttern". Alltså det längst ut.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 975 inlägg
Ska man dra i dem med skruven bör man undvika skruvdragaren (eller köra sakta på lägsta växeln) .. Om man kör för fort brukar gängan skära, och då blir det så där ...
EDIT: Har du dessutom köpt billiga molly, typ en låda med 300 stycken för 49:90 kr på Harald Nyborg/Jem och fix, så brukar ungefär hälften vara kassa ....
EDIT: Har du dessutom köpt billiga molly, typ en låda med 300 stycken för 49:90 kr på Harald Nyborg/Jem och fix, så brukar ungefär hälften vara kassa ....
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 413 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 975 inlägg
Klicka här för att svara