Har en 110mm skruv till takräcket som rostat ihop totalt med den runda saken som sitter på skruven, vad kallas det? Den är gängad invändigt och ska flytta sig när man skruvar men sitter stenhårt.

/Peter

• Rostig 110mm skruv med gängad saken fast på takräckesfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Kallas nog bara för rund sak, men liknar en sargsprint.
Har ett minst 8 siffrigt artikelnummer hos tillverkaren.

Vad är det för diameter på saken och skruven.
Saken är enkel att tillverka men en 110 mm lång skruv med gängor hela vägen är nog svårare att hitta.

Protte

PS Hur mycket har du tagit i och dragit, satt saken i skruvstycke?, WD 40 och rucka fram och tillbaka kan hjälpa. DS

• Gilla
Smackbonk
  • Laddar…
Den runda saken kan du köpa i olika dimensioner här:
Cross Dowels - www.missingscrew.co.uk
För den långa skruven skulle jag ta en bit gängstång och huvudet ersätta med två muttrar dragna mot varandra.

• Gilla
Smackbonk
  • Laddar…
Skit samma vad det heter, det där fixar sig med olja, värre är det inte.
Viktigast: Ha Inte Bråttom!
Inte. Bråttom.
Lägg på olja i gängan som sitter, vanlig motorolja funkar, eller symaskinsolja. ATF, automatlådeolja (eller förgasarolja, ni som minns) funkar också bra.
Vänta, låt det krypa in. Har du en varmluftpistol kan man värma lite. Ibland kan det ta ett par dar, uppåt en vecka.
Efter hand kan man känna lite på det, när det börjar släppa så arbeta in mer olja och dra fram och tillbaka. När det väl löper hela gängans längd så torka rent och smörj med det som ska vara, skulle rekommendera något vanligt okomplicerat smörjfett.
Sen gäller det att ta isär, torka rent och smörja igen någon gång per år, innan det kärvar ihop.

• Gilla
Smackbonk
  • Laddar…
Tacl för tips! Den ligger redan i olja men skulle behöva den imorgon... slarvigt att låta det gå så långt! Jag ska försöka skynda på processen!

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
mja...ibland missar man saker...på nåt sätt har jag ju tillägnat mig denna konst...:oops:

• Gilla
Smackbonk
  • Laddar…
T
Har du ett skruvstycke så sätt fast den där och sen bara ta i för kung och fosterland med ett spärrskaft.

T TechChad skrev:
Har du ett skruvstycke så sätt fast den där och sen bara ta i för kung och fosterland med ett spärrskaft.

Har funderat på det, kände på den i skruvstycket men gissar att skruven kommer böjas innan detta lossnar....

T TechChad skrev:
Hoppas du inte menade allvar med det där? Just så man fördärvar joxet totalt...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T
Smackbonk Smackbonk skrev:
Har funderat på det, kände på den i skruvstycket men gissar att skruven kommer böjas innan detta lossnar....
Nae där känns det som att gränsen går.

Fotografen Fotografen skrev:
Hoppas du inte menade allvar med det där? Just så man fördärvar joxet totalt...
Sitter den bara fast så hårt som man inte kan skruva den i handen så känns det som en bra lösning. Nej självklart menar jag inte att mans ska ta i så det går sönder, men känna på det ifall det kan hjälpa till. Det är lättare när man har den att sitta fast i något.

För kännedom är det svenska namnet sargsprint precis som angivits ovan! Ska prova att lossa grejerna men annars har biltema liknande som kommer funka!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.