Hej!

Ska fixa till en innervägg i källaren lite. Färg och lite annat grus har släppt. På golvet finns en färg som släpper vid fukt, kanske täpper den till och fukten tränger upp i väggarna istället så att det även släpper där? Min plan är att ta bort färgen på golvet och putsa till väggarna. Hur ska jag tänka kring puts på väggen? Diffusionsöppet putsbruk har jag läst mig till, vad är det?

Skadad innervägg i källare med avflagad färg och sprickbildning vid hörnet och på den vita väggytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innervägg i källare med färg som släpper och fläckar där puts behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

surris
Vanligt putsbruk

Bubblande färg kan ju också vara ett tecken på att det är en för tät färg som använts på väggarna. I ditt fall ser det ju också ut att vara en lite slätare struktur på en del av väggen närmast golvet. Troligtvis har någon bättrat på väggen där tidigare med ny puts eller spackel och sedan färg. Kanske har en vanligt tät färg använts.
Jag skulle ha försökt slipa bort färgen även från väggarna innan jag fixat putsen och sedan målat med öppen färg. T. silikatfärg. Kanske kan du komma undan med att bara slipa rent den nedre halvan av väggarna

• Gilla
J Sirkka
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Bubblande färg kan ju också vara ett tecken på att det är en för tät färg som använts på väggarna. I ditt fall ser det ju också ut att vara en lite slätare struktur på en del av väggen närmast golvet. Troligtvis har någon bättrat på väggen där tidigare med ny puts eller spackel och sedan färg. Kanske har en vanligt tät färg använts.
Jag skulle ha försökt slipa bort färgen även från väggarna innan jag fixat putsen och sedan målat med öppen färg. T. silikatfärg. Kanske kan du komma undan med att bara slipa rent den nedre halvan av väggarna
Jo, det är bara längst ned som det är slätt... som att ngn försökt putsa å lägga på fel färg. Tänker nog satsa på nedre delen bara och diffusionsöppen färg. Vilken puts funkar?

J J Sirkka skrev:
Jo, det är bara längst ned som det är slätt... som att ngn försökt putsa å lägga på fel färg. Tänker nog satsa på nedre delen bara och diffusionsöppen färg. Vilken puts funkar?
Vanligt Putsbruk C från byggmax har jag på mina källarväggar och det har iaf suttit kvar i 7-8 år. Såg till att blöta befintlig puts ordentligt innan för att det nya skulle få bra fäste. Sedan eftervattnade jag putsen någon dag efteråt så att det inte torkar för fort och spricker.

• Gilla
J Sirkka
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.