Hej!
Får inte riktigt till vårt paneltak som skall sättas på snetak.
Har jag rätt dyckert?
Borde jag regla upp mer?
Takstolarna står på 120cc
Panelen sätter sig inte riktigt tillfredställande med spiken, samt så "bågnar" den vid ett ställe.
Isoleringen är 270mm, och ytrymmet mellan luftspalt och slut på takstol är ca 265mm.
Får inte riktigt till vårt paneltak som skall sättas på snetak.
Har jag rätt dyckert?
Borde jag regla upp mer?
Takstolarna står på 120cc
Panelen sätter sig inte riktigt tillfredställande med spiken, samt så "bågnar" den vid ett ställe.
Isoleringen är 270mm, och ytrymmet mellan luftspalt och slut på takstol är ca 265mm.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Viktigt att få första panelbrädan helt rak och att spika på rätt ställe för att sponten ska gå i hela vägen. personligen hade jag valt 1,6mm dyckert till panel som ska hänga i regelverk, och tätare mellan spikläkten för att hindra att panelen hänger ner sig mellan infästningarna.
Tack för ditt svarA Emil_K skrev:
Körde med laser på alla dessa 4brädor så rakt bör det har blivit.
Infästningen sköt jag ca 45grader in mot brädan, i den inre kanten av fjädern.
Dessa på bilden är panelen skjutna rätt in takstolen, borde jag bygg annat regelverk utan på innan jag sätter paneltaket?
Ja du måste regla upp på cc 600 max, ser på bilden hur isoleringen trycker ner plasten vilket då också kommer trycka ner panelen.
En annan sak, ska du måla panelen? Man bör iaf minst grundmåla den innan uppsättning. Panelen kommer förmodligen torka/röra på sig och målar du den på plats blir inte hela sponten täckt och när den torkar/rör på sig så ser man där man inte kommit åt med färgen.
En annan sak, ska du måla panelen? Man bör iaf minst grundmåla den innan uppsättning. Panelen kommer förmodligen torka/röra på sig och målar du den på plats blir inte hela sponten täckt och när den torkar/rör på sig så ser man där man inte kommit åt med färgen.
surris skrev:
Ja du måste regla upp på cc 600 max, ser på bilden hur isoleringen trycker ner plasten vilket då också kommer trycka ner panelen.
Ok, tack för tipset om målning!
Har du några förslag på hur jag konstruerar regelverket?
Jag hade kottlat mellan takstolarna och sen glesat lodrätt. Men eftersom du redan plastat så går ju inte det.Bybe skrev:
Lättast är att glesa så som du gjort i kattvinden och sen glesa lodrätt utanpå, men då bygger det ju 28mm extra, om du inte vill det så kan du glesa det lodräta bakom befintlig gles och sedan lägga i gles så de livar med den horisontella.
Toppen! Då har jag lite alternativ.surris skrev:
Jag hade kottlat mellan takstolarna och sen glesat lodrätt. Men eftersom du redan plastat så går ju inte det.
Lättast är att glesa så som du gjort i kattvinden och sen glesa lodrätt utanpå, men då bygger det ju 28mm extra, om du inte vill det så kan du glesa det lodräta bakom befintlig gles och sedan lägga i gles så de livar med den horisontella.
Tack för hjälpen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden