Har rivit ner en vägg i garaget som leder till ett gammalt "torkrum", tanken att göra garaget större.
Torkrummet hade plastmatta lite rester ser ni runt brunnen..
Utan att tänka mig för och började googla efter rengöra limrester efter plastmatta på betongplatta så dök givetvis massor med trådar om asbets upp och man började direkt överanalysera..
Byggnadsår 1976.
Vad tror ni om limmet som använts?
Kan det innehålla asbets?
Utan att tänka mig för och började googla efter rengöra limrester efter plastmatta på betongplatta så dök givetvis massor med trådar om asbets upp och man började direkt överanalysera..
Byggnadsår 1976.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 587 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 587 inlägg
Du kan vara lugn. Det finns inte och har aldrig funnits något som heter "asbets".
Om det är elände med annan stavning du menar - enda sättet att veta säkert är att skicka in för prov (eller investera i egen provutrustning).
Om det är elände med annan stavning du menar - enda sättet att veta säkert är att skicka in för prov (eller investera i egen provutrustning).
1976 fanns det asbest i väldigt mycket och skiftande byggmaterial.
Så JA, limmet kan ha innehållit asbest...
Men hade du någon annan fråga, eller ville du bara veta?
Jobbet verkar ju vara klart, och någon tidsmaskin finns väl inte (annat än i julkalendern).
Så JA, limmet kan ha innehållit asbest...
Men hade du någon annan fråga, eller ville du bara veta?
Jobbet verkar ju vara klart, och någon tidsmaskin finns väl inte (annat än i julkalendern).
Tänkte även på hur jag vågar försöka få bort limresterna på betongen.. då det är en del lukt av det.Mikael_L skrev:
Det beror nog mest på hur nojig du är.
Jag tycker nog att du som minst ska köpa ett bra munskydd, av rätt klass. Sen våttorka och vädra ut.
Sen kan du öka graden av skydd helt beroende på hur orolig du är.
Det går ju alltid att betala snuskmycket pengar och ta in en asbestsaneringsfirma.
Men innan du springer iväg och gör något värre och dyrare av det hela kan det vara ide att skicka ett litet prov till asbest-analys.
Själv skulle jag nog strunta i analys. Köra med ansiktsmask av hyfsad kvalitet, lite gamla slitna kläder som jag kan slänga sen alt en engångsoverall. Och så städa efteråt, först med våttorkning.
Men visst, det beror ju lite på hur dammigt och skitigt jobbet blir, skulle det generera rätt lite damm så kanske jag minskar ambitionsgraden lite,
Jag tycker nog att du som minst ska köpa ett bra munskydd, av rätt klass. Sen våttorka och vädra ut.
Det går ju alltid att betala snuskmycket pengar och ta in en asbestsaneringsfirma.
Men innan du springer iväg och gör något värre och dyrare av det hela kan det vara ide att skicka ett litet prov till asbest-analys.
Själv skulle jag nog strunta i analys. Köra med ansiktsmask av hyfsad kvalitet, lite gamla slitna kläder som jag kan slänga sen alt en engångsoverall. Och så städa efteråt, först med våttorkning.
Men visst, det beror ju lite på hur dammigt och skitigt jobbet blir, skulle det generera rätt lite damm så kanske jag minskar ambitionsgraden lite,
Provar mig fram lite så får vi se, tack för tipsenMikael_L skrev:
Det beror nog mest på hur nojig du är.
Lim med asbest kallas för svartlim och är svart i färgen. Jag tycker inte att det ser ut som svartlim i din bild. Så det är nog antagligen inte asbest.S Suomela skrev:
även om det är asbest så ska du inte vara för orolig kring det. Ska bifoga en länk till dig strax som kanske är en lugnande läsning.
Läsning om asbest:S Suomela skrev:Har rivit ner en vägg i garaget som leder till ett gammalt "torkrum", tanken att göra garaget större.
Byggnadsår 1976.
http://www.amm.se/wp-content/uploads/2016/12/Faktablad_Asbest.pdf
tldr; om du inte river asbest dagligen så behöver du inte vara särskilt orolig.
Klicka här för att svara