K
Okej, kollade lite klipp på yourube och där rann det ju inte ut en jävla massa på golvet... Jag får fylla på baljan efter 4cm snitt, så är vattennivån långt under minimum och då fyller jag upp till max.

Stänk upplever jag inte iaf.. Jag orkar dock inte mecka DIY, så jag åker nog och köper Ryobin, den verkar smartare med balja.

Är det inte självklart att man använder en vattenkyld/smord såg, slip eller vad det än må vara, utomhus eller där lite vattenspill inte kan skada?

• Gilla
Bengt65
  • Laddar…
K
Må hända, men man skall väl inte behöva ringa brandförsvaret för att låna en tankbil som kan pytsa i vatten i behållaren medan man kapar för att slippa stanna efter 4 cm för att fylla på?

• Gilla
megajocke och 1 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Må hända, men man skall väl inte behöva ringa brandförsvaret för att låna en tankbil som kan pytsa i vatten i behållaren medan man kapar för att slippa stanna efter 4 cm för att fylla på?
Är det så illa?
Har lånat och kört billiga kakelsågar, men minns inte att det behövde fyllas på vatten under användandet.
Tips: Ta med lite vatten i en spann, så slipper du slösa pengar på att ringa 112.

Skaffade en Herkules kakel/klinkerkap på Bauhaus för 10 år sedan. Den står i ett stativ med vattenbalja. Har kört två stora badrum med sten och kakel. Kök, liten toa och hall. Den här varit utlånad till helklinkring av källare och flertalet badrumsprojekt. Tror jag gav under 1500 för den då. Lite rost på den nu men den tuffar på fortfarande.

Tack för tipsen! Jag har samma problem med min Herkules/Einhall TC som jag testkörde för första gången i dag, att den gärna vill slå av hörnet när man sågar igenom det sista. Tipset att byta slipvatten var också värdefullt. För övrigt, min erfarenhet är att snittet blir finare med glasyren uppåt, att låta klingan möta baksidan först, precis som med cirkelsåg (fast omvänt). Jag prövade också att jolla kanten i 45 grader. Funkade ganska bra men det blir till att precisionssåga.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det inte självklart att man använder en vattenkyld/smord såg, slip eller vad det än må vara, utomhus eller där lite vattenspill inte kan skada?
Nej det tycker inte jag.
Man vill ha allt så nära det bara går, för när man väl kaklar så är det lite tidspress inblandat då fixet torkar/skinnar sig. Att då behöva springa ut (och klä på sig varje gång) funkar inte.
Men jag förbereder mig med plast på bordet där sågen står, ev. skyddar väggen bakom m.m.

JanneJanne123
Beror väl på hur man planerar? Man behöver ju inte dra ut all fix på en gång och när man närmar sig ett jobbigt parti med kapningar kan man ju rent av vänta med att dra ut fix tills efter att man har kapat.

Jag la en krånglig yta med fler kapade än det var hela bitar.
Slog ut min centrumlinje med lasern och satte alla hela plattor sen måttade jag alla som skulle kapas och la dom på prov så det skulle passa innan fixet åkte fram igen.

Annars är det bara till o vara snabb eller plasta in utrymmet där du har sågen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.