Hej
Hur klär jag in runt fönstret i garaget på ett enkelt vis.
Visst, det är bara ett garage men vill ju att det ska bli bra!
Funderar på att gipsa runt om och sedan spackla in någon V
formad list så att det blir en jämn kant runt om ?
mvh
Hur klär jag in runt fönstret i garaget på ett enkelt vis.
Visst, det är bara ett garage men vill ju att det ska bli bra!
Funderar på att gipsa runt om och sedan spackla in någon V
formad list så att det blir en jämn kant runt om ?
mvh
Fönstersmygar finns ju färdiga i vitt, bara att kapa och skruva/skjuta dit med dyckert precis som Stefan N skriver. En rand latex mellan fönster och smyg samt mellan smyg och vägg kan ju inte skada heller.Stefan N skrev:
Alternativet är ju att remsa MDF och måla sedan om man har tajtare budget.
Tex dessa hos Beijer Bygg: Fönstersmyg 16x100 Vit
Mindre jobb än att gips och spackla in hörn...
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Det är givetvis en smaksak men jag tycker det är betydligt snyggare med gips i smygen, lite mera jobb och kanske därför det i mitt tycke ser bättre ut.
Mdf i fönstersmyg tycker jag lika lite om som taklister.
Mdf i fönstersmyg tycker jag lika lite om som taklister.
Smaken är ju som baken och nu verkar det som att TS har målat väggarna redan så då skulle inte jag dra igång med att spackla ut ett hörn på väggarna och sedan behöva ta fram färgpytsen igen - Men det kanske är för att jag hatar att måla...Peter2400 skrev:
Jag har gipsat samtliga fönstersmygar i både huset och garaget.
Jag limmade först hörnförstärkningar med PL600 och sen spacklade jag.
Beroende på hur mycket drevmån du har runt fönsterna så kan du få lägga något mellan gipssmygen och regeln, annars täcker inte gipsen mjukfogen/isoleringen/drevgarnet.
Jag körde med 10mm spånskiva bakom gipssmygen.
Vist är det mer jobb, men oxå mycket snyggare.
Beroende på hur mycket drevmån du har runt fönsterna så kan du få lägga något mellan gipssmygen och regeln, annars täcker inte gipsen mjukfogen/isoleringen/drevgarnet.
Jag anväder biltemas hörn i aluminium, efter att ta testat de flesta i förra bygget så har jag fastnat för dem.
Dessutom har de proffesionella snickare och målare jag pratat med rekommenderat mig att limma eftersom hörnen inte sitter lika stabilt med endast det där verktyget.
Dessutom har de proffesionella snickare och målare jag pratat med rekommenderat mig att limma eftersom hörnen inte sitter lika stabilt med endast det där verktyget.
Det finns att köpa färdiga hörn att spackla in i 2,5 meterslängder som man klipper med sax o sen fuktar med vatten så limmet på baksidan får den att sitta tills man spacklar med spackel över perforeringen i vinklarns eller skruvar fast den eller liknande , så har jag gjort lätt som en plätt var det , jag är gröngöling i bygg , så kanske finns ännu enklare grejer att använda mvhG Gabbe1 skrev:Jag har gipsat samtliga fönstersmygar i både huset och garaget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden