Hej Igen,

Nu fick jag en till ritning. Detta gjorde mig mer orolig. Står TB vid väggen ifråga och avväxling med tegelbalkar.

Ska jag tolka detta som att väggen är bärande?

/ Awald

• Flera arkitektritningar av byggnadsplaner som visar olika våningsplan markerade med linjer och text, med betoningen på en vägg med TB-notering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tegelbalken är en avväxling över den nyupptagna dörröppningen. En öppning i en murad konstruktion måste avväxlas oberoende av om den är bärande eller inte. De är bara en armeringsritning eller en konstruktionsritning med en sektion genom den aktuella väggen som definitivt kan avgöra hur det förhåller sig. Det är dock osannolikt att en halvstens tegelvägg är bärande.

• Gilla
JanPh_89
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Tegelbalken är en avväxling över den nyupptagna dörröppningen. En öppning i en murad konstruktion måste avväxlas oberoende av om den är bärande eller inte. De är bara en armeringsritning eller en konstruktionsritning med en sektion genom den aktuella väggen som definitivt kan avgöra hur det förhåller sig. Det är dock osannolikt att en halvstens tegelvägg är bärande.

Tack Justus! Ok, stadsbyggnadskontoret menar på att den är enda armeringsritningen de satt på, är den första jag laddade upp. Mitt hopp verkar nu ligga i att den tidigare lägenhetsägare har kunnat konstatera att den inte är bärande, annars förmodar jag är det är en konstruktör som behövs?

baserat på det jag har laddat upp, är din bedömning fortfarande att den förmodligen inte är bärande?

Awald

Bästa svaret

Den senaste ritningen från ombyggnaden avslöjar vad jag har misstänkt hela tiden: Bjälklagen består av trä, inte betong. Betongplattor finns bara i trapphusen. Då finns det naturligtvis inga armeringsritningar. Däremot måste det finnas sektioner. Jag tror att du utan risk kan ta upp en större öppning i väggen. Denna öppning måste också avväxlas, enklast med en stålbalk. Typ och dimension beror på öppningens bredd och höjd (i förhållande till väggens höjd).

J justusandersson skrev:
Den senaste ritningen från ombyggnaden avslöjar vad jag har misstänkt hela tiden: Bjälklagen består av trä, inte betong. Betongplattor finns bara i trapphusen. Då finns det naturligtvis inga armeringsritningar. Däremot måste det finnas sektioner. Jag tror att du utan risk kan ta upp en större öppning i väggen. Denna öppning måste också avväxlas, enklast med en stålbalk. Typ och dimension beror på öppningens bredd och höjd (i förhållande till väggens höjd).
Tack igen! I detta fallet ska vi ”bara” bredda ca 30-40 cm för att få plats med en pardörr. Jag väntar på den gamla grannens svar, sen drar jag över allt till föreningen för att se om de vore ok att starta upp med behörig firma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.