Hej,

Har en projekt hemma där vi vill bredda en dörröppning ca 40 cm. Bor i flerbostadshus, i bostadsrätt och föreningen kunde inte svara om vägg i fråga är bärande eller inte, men har fått fram ritning från stadsbyggnadskontoret.

Som jag läser detta finns det inga balkar i väggen i fråga ( markerat med gult). Kan man med detta underlag konstatera att väggen inte är bärande och vågar man baserat på detta starta arbete?

/ Amatör

• Ritning av lägenhet där en vägg markerad med gult undras om den är bärande för att bredda dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av lägenhetsplan med en markerad dörröppning i gult som ska breddas.
    Skapa konto
Nej, den väggen är inte bärande. Det framgår klart av originalritningen. Den vertikala bärningen sköter ytterväggarna och de två hjärtväggarna om.Dessa väggar är murade med minst en helstens bredd.

• Gilla
16386
  • Laddar…
Jag tycker nog att man behöver se bjälklagsarmeringen för att kunna säga att väggen inte är bärande. Väggen är ju ändå 150mm samt att dessa väggar står med relativt små cc.

Det kan finnas stål i bjälklagen också. Texten "Trapplanen armeras med 9 mm" etc. antyder att det bara är dessa som har normal armering. Därför tror jag inte att det finns någon armeringsritning, men en sektion eller en mer renodlad K-ritning vore inte helt fel. Det är lite svårbestämd ålder på ritningen. Själv skulle jag gissa på tidigt 20-tal. Men TS kanske vet.

J justusandersson skrev:
Det kan finnas stål i bjälklagen också. Texten "Trapplanen armeras med 9 mm" etc. antyder att det bara är dessa som har normal armering. Därför tror jag inte att det finns någon armeringsritning, men en sektion eller en mer renodlad K-ritning vore inte helt fel. Det är lite svårbestämd ålder på ritningen. Själv skulle jag gissa på tidigt 20-tal. Men TS kanske vet.
Hej och tack för svar!

Byggnaden är uppförd 1932. Ok, jag tvekar på att det finns mer underlag att hämta men kan ta en sist koll med stadsbyggnadskontoret för att se om det finns något mer underlag som kan hjälpa mig vidare.

Med tanke på badrum i två rum och kök skulle jag gissa på sent 20-tal eller tidigt 30-tal. Och sopnedkast kom väl också först en bit in på 20-talet?

1 16386 skrev:
Med tanke på badrum i två rum och kök skulle jag gissa på sent 20-tal eller tidigt 30-tal. Och sopnedkast kom väl också först en bit in på 20-talet?
J Awald89 skrev:
Byggnaden är uppförd 1932. Ok, jag tvekar på att det finns mer underlag att hämta men kan ta en sist koll med stadsbyggnadskontoret för att se om det finns något mer underlag som kan hjälpa mig vidare.

Tack - måste ha missat att uppdatera appen på telefonen och såg därmed inte det sista inlägget från TS.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Finns det en ritning över källare/grund kanske det kan bidra med klarhet (eller be om nyckel och gå ner och kolla om väggen även finns där).

Titta i källaren för att avgöra om en vägg i ett fyravåningshus är bärande?

Finns inte väggen i källaren är den troligtvis inte bärande 4våningar upp.

• Gilla
patrikd84
  • Laddar…
J Awald89 skrev:
Hej och tack för svar!

Stadsbyggnadskontoret borde kunna hjälpa dig. I alla fall i Stockholm skulle de ha alla handlingar för ett flerbostadshus från den tiden. Men med tanke på väggtjocklekar och balkarna (som ju alla är markerade över fönster samt öppningar i hjärtväggar) så kan jag inte se att väggen är bärande. Däremot är den lite tjockare än ca 10 cm då den ju ursprungligen var lägenhetsavskiljande.

• Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Rolig tråd för oss ritningsnördar... Byggår 1932, då borde det vara betongbjälklag, men inte helt säkert. Ritningsstilen är gammaldags medan planlösningarna är mer moderna. Var ligger huset? Det känns lite provinsiellt. Det bör finnas detaljritningar, även om dessa inte är digitaliserade.

Hej igen,

Tack för alla svar. Nu har jag tagit mig tiden att skicka in ny begäran till stadsbyggnadskontoret för mer detaljerade ritningar. Kan under tiden fresta med en ritning av bottenvåning.

dessutom har jag fått reda på att grannens lägenhet har gjort ett liknande ingrepp i samma typ av vägg, som tidigare också var lägenhetavskiljande. Laddar upp den markeringen också.

Då den personen inte bor kvar inväntar jag svar för att se hur dem klarade ut det.

kan också meddela att väggen i åtanke verkar vara av tegel ( rött damm vid borrning) är detta inte bra?

mvh,

awald

• Detaljerad arkitektonisk ritning av en bottenvåning med mått och markeringar i gult för planerad väggförändring.
    Skapa konto
  • Detaljerad ritning av en bottenvåning med mått och rumsmarkeringar, handskriven text.
    Skapa konto
Eftersom det är en från början lägenhetsskiljande vägg vore allt annat än tegel en överraskning. Tjockleken, 15 cm enligt ritningen, stänner bra: 1,5 cm puts+12 cm tegel (= halv sten) +1,5 cm puts.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.