Hej,

Jag misstänker att snickarfirman har växlat av hjärtväggen i vårt 1 1/2- planshus mellan kök och vardagsrum felaktigt. Innan jag kontaktar dem tänkte jag se om jag kan få lite kött på benen här på forumet.

Enligt mig har man dimensionerat själva balken med god marginal. Frågan gäller dock punktlasterna från själva pelarna. Den ena står i ytterväggen så den tror jag är ok. Den andra misstänker jag står på endast spånskivan mellan två golvreglar, grundat på att dessa ligger cc60 (det är krypgrund). Jag har även borrat upp ett hål i golvet och känt med en sticka under pelaren och kan inte känna något trä. Det kan väl inte vara korrekt att lasta av på detta sätt?

Anledningen till att jag börjat bekymra mig för detta nu, över ett år efter arbetet utförts beror på att vi nu börjat renovera övervåningen. Jag tycker golvet sviktar, dessutom lutar det mot punkten där pelaren står. Även själva balken är ca 2 cm lägre i den änden mätt med laserpass. Bifogar bild med placering av pelaren.

Vad tror ni om detta? Bekymrar jag mig i onödan? Kanske lutade övervåningen redan innan arbetet?

Mycket tacksam för svar :)

• Ritning över ett hus där placering av pelare mellan kök och vardagsrum är markerad med röd punkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja står pelaren bara på golvspånen har du problem. Lär ju gjutas en plint ner i backen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Pelarlasten lär vara kring 20 kN, dvs ca 2 ton, så den måste ha ett riktigt fundament i krypgrunden. Brakar pelaren igenom golvet kan det bli omfattande skador. Jag tycker att du ska stämpa upp balken genast på ett par punkter med stöd i golvbjälkar.

Inga lugnande besked direkt. Jag har som sagt bara borrat ett mindre hål och stuckit ner en sticka. Tar nog och gör ett större hål för att bekräfta. Kontaktar firman imorgon, det ska vara en seriös firma så hoppas på att det inte blir problem. Tack för svaren!

Åt vilket håll ligger takstolarna? och vilken dimension har de?

Takstolarna ligger från från långsida till långsida, dvs balken bär upp ett antal takstolar(2-3 borde det vara) samt lika många bjälkar antar jag. Dimensionen vet jag inte, troligtvis 195 eller 220*45. Huset är från början av 70 talet så det är ju inte jättestabilt från början.. För att förtydliga bär alltså balken av väggen som är 330 lång.

Redigerat:
N
Hej

Hur gick det med detta? Blev lite nyfiken på vad firman sa.

/Norra

Hej. Det är fortfarande pågående. Jag har haft kontakt med firman och de skulle ha varit här och tittat på det för ett tag sedan. Det har dock kommit en del emellan. Jag har dock inte legat på, men tänkte kontakta dem igen nu i veckan.

Hej!

Jag tänkte uppdatera lite i detta ärende samt passa på att fråga om lite råd av er kunniga här på forumet.

Byggfirman har nu tagit på sig att åtgärda detta. Det de vill göra är att "hissa upp" den eventuella sättningensom blivit samt regla upp under pelaren underifrån krypgrunden. Jag har dock fått lite kalla fötter och vet inte om jag vill låta dem utföra jobbet med tanke på hur det gick senast.

Därför funderar jag på om jag kan ge mig på detta själv, jag tänker då inte ge mig på att lyfta något utan endast sätta dit ett stöd under pelaren. Min tanke är att göra enligt min bifogade "ritning". Det jag tänker mig är att kila in en kloss och därmed bredda den golvbjälke som står närmast pelaren. Denna bör kunna ställas på betongbalken som finns direkt under. Ser ni något problem med denna lösning? Bör detta göras på annat sätt?

Hälsningar Fredrik

• Schematisk ritning som visar förstärkning av golvbjälke med nytt stöd vid pelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
isakolofsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.