5 038 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Hög geringslåda samt hur man fäster socklar i betong
Hej!
Fråga nummer 1:
Undrar om någon har sett en geringslåda för höga socklar? Mina socklar är 13 cm höga och har letat efter en låda som kan ta det måttet men hittar ingen som är så pass hög.
Fråga nummer 2:
De gamla socklarna satt fast i betong/tegelväggen med väldigt stora och kraftiga spikar, och är ingenting jag kommer kunna göra själv. Nu undrar jag om någon har tips på hur jag bäst sätter fast de nya socklarna? Borde jag köpa ett starkt lim? Eller tror ni det kan funka med spik?
Tack!
Fråga nummer 1:
Undrar om någon har sett en geringslåda för höga socklar? Mina socklar är 13 cm höga och har letat efter en låda som kan ta det måttet men hittar ingen som är så pass hög.
Fråga nummer 2:
De gamla socklarna satt fast i betong/tegelväggen med väldigt stora och kraftiga spikar, och är ingenting jag kommer kunna göra själv. Nu undrar jag om någon har tips på hur jag bäst sätter fast de nya socklarna? Borde jag köpa ett starkt lim? Eller tror ni det kan funka med spik?
Tack!
Produkter som diskuteras: "geringslåda"
Geringslåda i trä Sjöbergs
Robust låda för gering
259 kr inkl moms
Läs mer
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Kör med kap och ger? Du kan ju såga listerna liggande?
Innerhörnen kan man förkroppa för att undvika glipor.
För infästning körde jag spikplugg som jag försänkte och spacklade över.
Edit;
Det finns listskruv för betong som inte behöver plugg, utan bara ett förborrat hål.
Det är väl en speciell typ av spikpistol som fixar ståldyckert för betong.
Edit;
Det finns listskruv för betong som inte behöver plugg, utan bara ett förborrat hål.
Det är väl en speciell typ av spikpistol som fixar ståldyckert för betong.
Redigerat:
Svar på fråga 2. Det är möjligt att limma socklar mot betongvägg (har gjort det själv med gott resultat). Vi använde montagelimmet No more nails. De kraftiga spikarna som sitter i dagsläget är sannolikt satt med en så kallad dyckertpistol. Lämnar en del märken i socklarna.
D
D
Tusen tack! Tror det blir lim. Känns mycket enklare.R Danwag skrev:
richardtenggren skrev:
Kör med kap och ger? Du kan ju såga listerna liggande?
Edit;
Det är väl en speciell typ av spikpistol som fixar ståldyckert för betong.![]()
Tack för tips!
Gällande geringssåg så äger jag tyvärr ingen och är ett fåtal lister som ska sättas upp så kändes som en onödig investering, just nu. Du har inget annat tips på att kapa i 45 grader? Äger en sticksåg och en fogsvans.
Är du stadig på handen löser du det med sticksågen. Alternativet är att hyra en kap och gersåg på en uthyrningsfirma, det brukar inte kosta så mycket (inte där jag bor iaf).
Angående att limma socklarna får du tänka på om väggarna är raka, kan bli svårt att få listen att bita i limmet om väggen är sned och listen behöver tvingas mot väggen.
Angående att limma socklarna får du tänka på om väggarna är raka, kan bli svårt att få listen att bita i limmet om väggen är sned och listen behöver tvingas mot väggen.
Hmm ja hyra är ju en idé. Inte så stadig på handen med den än tyvärr.J JoelN skrev:Är du stadig på handen löser du det med sticksågen. Alternativet är att hyra en kap och gersåg på en uthyrningsfirma, det brukar inte kosta så mycket (inte där jag bor iaf).
Ja det var en grej jag tänkte på. Skulle inte säga att nån av just betongväggarna är helt raka. Kan man prova och sen ta bort med typ stjämjärn och hammare om det inte blir bra med limmet - eller är det kört när den väl är ditlimmad?
Har man väl limmat socklarna så vill man inte försöka ta loss dom igen. Jag hade hyrt en slagborrmaskin och fäst upp sockeln med skruv om det är någon stans den behöver tvingas in mot väggen.
Lämpliga skruv för smidigt montage: https://grabber.se/Skruv-och-infastning/Vitlackad-skruv/CTX40VITC
Lämpliga skruv för smidigt montage: https://grabber.se/Skruv-och-infastning/Vitlackad-skruv/CTX40VITC
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
ok toppen! Slagborr har jag så då kör jag på det. Tack för hjälpen!J JoelN skrev:
Att gera utan hjälp tror jag är lite små klurigt. Framförallt om man inte är van.
Denna kanske skulle vara ett alternativ:
https://www.hornbach.se/shop/Geringslada-for-dekorlister-MB2-liten/6250055/artikel-detaljer.html
Denna kanske skulle vara ett alternativ:
https://www.hornbach.se/shop/Geringslada-for-dekorlister-MB2-liten/6250055/artikel-detaljer.html
Klicka här för att svara