Hej,
Vi bygger ut enplansvilla på 104kvm med 51kvm.
- Fackverkstakstolar med kallvind på befintlig byggnad och det kommer vara samma på tillbyggnaden.
- Takstolarna har dimension 45x145 med betongpannor, 27 graders lutning.
- Yttervägg har regeldimension 45x170
- Krypgrund av betonghålsten i tre skikt av dimensionen 19x16x39 (bxhxl, cm). Den tillbyggda krypgrunden kommer ha samma höjd men det är tänkt att det ska vara lecablock istället för betonghålsten.
- Betonghålstenen ligger på en betongsula som är 60cm bred och 25cm hög. Den nya krypgrunden kommer ha samma storlek på sulan.
- Befintligt hus är 12,34m långt och 8,14m brett
- Tillbyggnaden är 7,65m lång ut från befintligt hus och 6,66m bred.
- Innertakhöjden är 2,4m
Problemet: Mellan befintlig bärande vägg och tillbyggnad behöver vi göra en öppning på 2,3m. Jag vill att den avväxlande balken ska bygga så lite som möjligt eftersom det rent estetiskt skulle se bäst ut. Min fundering är hur liten balk är den minsta som vi kan ha för avväxlingen?
Finns det någon snäll själ som kan hjälpa mig utan att jag behöver kontakta konstruktör för detta? Bygglov och utgrävning för grund är redan klart.
Det gulmarkerade är tillbyggnaden.
Vi bygger ut enplansvilla på 104kvm med 51kvm.
- Fackverkstakstolar med kallvind på befintlig byggnad och det kommer vara samma på tillbyggnaden.
- Takstolarna har dimension 45x145 med betongpannor, 27 graders lutning.
- Yttervägg har regeldimension 45x170
- Krypgrund av betonghålsten i tre skikt av dimensionen 19x16x39 (bxhxl, cm). Den tillbyggda krypgrunden kommer ha samma höjd men det är tänkt att det ska vara lecablock istället för betonghålsten.
- Betonghålstenen ligger på en betongsula som är 60cm bred och 25cm hög. Den nya krypgrunden kommer ha samma storlek på sulan.
- Befintligt hus är 12,34m långt och 8,14m brett
- Tillbyggnaden är 7,65m lång ut från befintligt hus och 6,66m bred.
- Innertakhöjden är 2,4m
Problemet: Mellan befintlig bärande vägg och tillbyggnad behöver vi göra en öppning på 2,3m. Jag vill att den avväxlande balken ska bygga så lite som möjligt eftersom det rent estetiskt skulle se bäst ut. Min fundering är hur liten balk är den minsta som vi kan ha för avväxlingen?
Finns det någon snäll själ som kan hjälpa mig utan att jag behöver kontakta konstruktör för detta? Bygglov och utgrävning för grund är redan klart.
Det gulmarkerade är tillbyggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man inte använda en stålbalk?
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
215x225 är den lägsta limträbalken som är tänkbar med den aktuella öppningslängden. 90x225 är inte jämförbar med 66x315, den har mycket sämre styvhet. I stål bör det räcla med HEA 140. Efter inbyggnad har man dock inte vunnit särskilt mycket i höjd.
Tack Justsandersson! 215mm bred är bredare än de 170mm jag har utrymme för. Men HEA 140 passar, den är 133mm hög. Plus 45-regel+ gips blir ca 190mm. Det blir bra!J justusandersson skrev:
Vad ska man stötta upp HEA balken med? HEA 140 på 2,3m väger bara 57kg. Inte speciellt tung för två gubbar heller.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det beror på hur händig du är. Det går bra med pelare i limträ eller stål. Det går också bra med konstruktionsvirke t.ex. 45x145 C 24 om du kan fästa in det ordentligt i den veka riktningen.
Klicka här för att svara

