Hej kära byggentusiaster! Vi vill köpa ett hus från 1968 som det i besiktningsprotokollet står att det finns väggar i blåbetong. Jag har begärt ut den tekniska beskrivningen från kommunen, men där står inget om blåbetong i väggar (det står dock att det finns lättbetongkross som isolering, vilket skulle kunna vara blåbetong). Jag ringde besiktningsmannen (han hade besiktigat huset en gång innan också vid en annan försäljning) och frågade. Han kom inte ihåg hur han kommit fram till att de innehöll blåbetong (det var troligtvis vid förra försäljningen som han konstaterade det). Han sa att han brukar knacka och höra om det är lättbetong och att han utifrån exempelvis borrhål kan se om det är blåbetong. Han sa att det inte rörde sig om den blåblåa blåbetongen som är den som strålar mest. Jag vet att jag kan kolla allt perfekt med en gammamätare, men det är Stockholm och coronatider - ingen säljare skulle gå med på en bökig köpare som vill mäta när de ändå tjänat multum på sitt hus och det finns andra budgivare. Jag vill veta om besiktningsmannen kan ha sett fel, eller är det vanligt att den tekniska beskrivningen inte stämmer. Jag bryr mig inte lika mycket om det är blåbetong i källarväggarna, men jag vill inte ha det i alla innerväggar. Kan ni hjälpa mig att tolka?

BESIKTNINGSPROTOLL:
Grundläggning: källare (i etage) och krypgrund med betongbjälklag (min kommentar: huset har två delar, en del med krypgrund och en del med källare)
Stomme: trä och lättbetong (grå/blå)
Bjälklag: betongbjälklag mellan etageplan och träbjälklag mot vindsutrymme
Fasad: kalksandsten typ mexi

TEKNISK BESKRIVNING:
Grund
Grundläggningssätt: utbredda plattor, betong III K200, arm.

Väggar
Källarväggar:
Källaryttervägg: betonghålsten
Bärande källarinnervägg: betonghålsten
Icke bärande källarinervägg: slaggplattor
Värmeisolering i källaryttervägg: träullsplatta

Våningsväggar:
Yttervägg långsida: (oklart)-stens fasadtegel, mineralull, asfaboard, minerallull i regelverk, papp, spontad panel, porös träfiber
Yttervägg kortsida: Do
Yttervägg gavelspets: (oklart)-stens fasadtegel, asfaboard Regelverk
Innervägg bärande: regelverk med spontad panel och hård resp. porös träfiberplatta på båda sidor
Övriga innerväggar: Do

Bjälklag
Bottenbjälklag (över källare): arm. betong klass III K200, mineralull
Översta bjälklaget: Fackverkstakstol, mineralull, papp, spontad panel

Badrumsbjälklag:
Värmeisolering: lättbetongkross
Vattenisolering: bitumenmatta el. liknande
Golvbeläggning: sintrade plattor

• En besiktningsprotokollsida med tekniska specifikationer om ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns ingen radonmätning?

Huset är uppbyggt i två olika delar: källarplan med våning över, krypgrund med två våningar över. Det finns en korttidsmätning utanför eldningssäsong som gjorts på tre plan. Oklart vilka plan, då den gjordes av en tidigare ägare. Kommunen har ingen mätning. Ett våningsplan låg på 110+-60 med 95% säkerhet, men det kan vara 40% högre. De andra två låg på under 100. Oklart om den inredda källaren mättes, troligtvis inte. Det finns FTX sedan 90-t, så mycket vädras ut.

Min fråga rör snarare om det går att identifiera VAR blåbetongen kan finnas, inte om hur mycket radon som uppmätts, att det går att vädra bort osv. De kan ju lika gärna ha gjort mätningarna när de var iväg på semester och lämnat fönstren på glänt.

Om det finns FTX och dom låga nivåerna är väl frågan varför ni vill veta VAR det kan finnas? Det är ju inte ett problem utan ni skapar ett osynligt problem...

Jag vill inte ha blåbetong där jag sover. Min fråga gäller inte hur farligt blåbetong är, att man kan vädra ut det osv. Min fråga gäller om ni kan hjälpa mig, finns det något i den tekniska beskrivningen som indikerar att det kan vara fråga om blåbetong?

1968 sågs väl inte blåbetong som något problem, så den likställdes med vilken annan betong som helst? Därav står det inte explicit i beskrivningen från den tiden att det är blåbetong.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag vet, men det borde stå lättbetong, tänker jag. Eller så kallade man det för något annat.

R
U Umma01 skrev:
Jag vill inte ha blåbetong där jag sover. Min fråga gäller inte hur farligt blåbetong är, att man kan vädra ut det osv. Min fråga gäller om ni kan hjälpa mig
Man har alltså konstaterat att det med stor säkerhet inte finns något radonproblem men du har ändå hakat upp dig på att du inte vill bo i närheten av blåbetong. Det är uppenbart att detta är fullständigt irrationellt och att det enbart sitter i ditt huvud. Även om det skulle framkomma att det inte är blåbetong, skulle du kunna slappna av då? Har du belägg för att blåbetong är det som utsätter dig för den största hälsorisken?

I ett hus med den åldern kommer du garanterat ha eternitkanaler, isolering med asbest, svartlim och mängder med andra tveksamma ämnen och kemikalier som ansågs vara ok på den tiden. Och 60 år av ingrodd smuts/rök/mögel/nikotin och annat som tidigare ägare lämnat kvar genom åren. Lite utvädrad blåbetong är knappast problemet. I ett modernt hus skulle du istället ha mängder med tveksamma plaster och andra kemikalier vars effekt man ännu inte känner till. Och luften både inomhus och utomhus är alltid full med skadliga partiklar, inklusive naturligt radon som förmodligen är lägre nivå än från utvädrad blåbetong.

Du har bestämt dig för att blåbetong är din värsta fiende och ingen här kommer kunna övertyga dig om att börja tänka rationellt. Så svaret på din fråga är nej, ingen här kan hjälpa dig, eftersom du kommer avfärda alla svar som inte passar dig. Det här är knappast en byggteknisk fråga.

Redigerat:
  • Gilla
wifie och 1 till
  • Laddar…
Hehe, som jag sagt några gånger nu, frågan gäller inte att debattera radonet. Åsikter och fakta om radon efterfrågar jag inte, det är byggnadsmaterialet jag har en fråga om. Det behövs inga fler inlägg om radon. Min fråga gäller om det utifrån den tekniska beskrivningen går att utläsa var det finns lättbetong som skulle kunna vara blåbetong.

U Umma01 skrev:
Hehe, som jag sagt några gånger nu, frågan gäller inte att debattera radonet. Åsikter och fakta om radon efterfrågar jag inte, det är byggnadsmaterialet jag har en fråga om. Det behövs inga fler inlägg om radon. Min fråga gäller om det utifrån den tekniska beskrivningen går att utläsa var det finns lättbetong som skulle kunna vara blåbetong.
Svar: Nej

Tack för ditt raka svar. Då har de frångått den tekniska beskrivningen alltså, och inga ledtrådar finns kring vilka väggar lättbetongen kan ha hamnat i. Trevlig kväll!

sannolikt är det pga byggnadsåret blåbetong i huset. Det enda sättet att avgöra hur mycket o var är via radonmätningar.

Har jag förstått rätt här?
Enligt tekniska beskrivningen finns det lättbetongkross under badrummet. Däremot står det i besiktningen att det finns lättbetong i väggarna. Besiktningsmannen som skrivit det vet inte ens var han sett den lättbetongen, eller om han ens sett den vid den här besiktningen. Det kan vara så att han inte ens sett någon lättbetong i det här huset, utan läst/mints fel?

Om du är så orolig över lättbetong (som kan vara allt från vit till blå) att en osäker utfästelse från en besiktningsman gör att du tvekar till köp, då tycker jag du ska avstå från att köpa ett hus från -68. Lite blåbetong är ingenting jämfört med alla mängder asbest som finns i mattor, rörisolering, brandisolering osv i det där huset.

Han har sett gråblå lättbetong. Min tanke var att de med erfarenhet från att hantera hus från den tiden kanske kunde komma med lite tips på var man kan finna blåbetong gömd, om det ofta användes tillsammans med något annat eller så.

Jag fattar, det var en tid då de experimenterade en hel del, inte bara med droger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.