Har ett hus från 1964 i blåbetong med putsfasad. Entrén till huset består av ett parti betongglas och ytterdörr. Jag ska nu byta till en rejälare ytterdörr som väger betydligt mer än den befintliga dörren och betongglaset går inte att fästa karmen i samt att jag inte gillar betongglasets utseeende heller.
Jag hade nog tänkt att fuska lite och inte mura upp en vägg som sedan putsas där betongglaset är idag utan istället regla upp en trävägg och sedan ha träpanel.
1) Är det något speciellt att tänka på när jag blandar sten och trä? Såklart kommer materialen att röra sig olika.
2) Har försått att man ofta/alltid har både vindpapp och ångspärr när man bygger yttervägg i trä. Idag finns det ingen speciell ångspärr i väggarna utan det är puts, blåbetong, spritputs. Ska jag ändå ha invändig ångspärr på träväggen jag kompletterar med?
3) Om jag har ca 25cm tjocka väggar, hur ska jag dispositionera denna bredd när jag bygger väggen? Tänker på panel, skivmaterial, reglar, mm.
4) Då blåbetongen är lite "vansklig" och porös att fästa saker i tänker jag i med väggen som ska reglas upp att jag börjar med att lägga en regel i botten och en i toppen. Sedan "slår" jag in stående reglar som spänner upp mellan de liggande i botten/toppen. De liggande i botten/toppen skruvas på flera ställen i blåbetongen och de stående med vinkeljärn i liggande. Eventuellt tänkte jag att på den sida där dörrkarmen på ytterdörrens gångjärnssida ska fästas i den uppreglade väggen har jag dubbla reglar där den innersta av dessa reglar är inslagen mellan botten/toppen enligt ovan beskrivning och den yttersta går hela vägen mot blåbetong golv tak och skruvas från sidan i både liggande botten/topp-regel samt den närmaste i sidled. Innebillar mig att det blir stabilare på det sättet.
5) Något smartare sätt att lösa min fundering på?

Gjorde en rörig skiss som ev gör det lite enklare att förstå. De streck/"fästpunkter" som jag ritat in är inte rätt antel eller den faktiska placeringen utan bara som exempel.

• Entré till ett hus med en äldre ytterdörr och ett betongglasfönster bredvid, före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en ytterdörr och regelvägg med markerade fästpunkter för karmskruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.