P
För att verkligen skapa en bra tjänst borde ni

- låta personen välja dimension på brädor (45x195 eller ….)
- skriva in längder och/eller totalmeter
- låta personen skriva in sitt postnummer

- koppla ihop tjänsten till lokala byggföretags lager och priser för att kunna rekommendera var man kan köpa billigast eller det finns i lager

- skriva ut eller e-posta en inköpslista

På detta sätt blir det en mer komplett tjänst..

H halj skrev:
Snyggt! Upplever lite webbproblem. Den verkar inte vilja uppdatera om jag raderar gamla fält-

Hade varit riktigt fint om den kunde blanda storlekar.
T.ex. i detta fall hade varit bättre att ta 8st 3000mm och 2st 3400mm?

[bild]

Man skulle haft någon form av optimeringsalgoritm, min matte är lite rostig men borde kunna ställa upp ett problem i stil med

Y1 = a*x1 +b*x2 = 3000*x1+3400*x2 # Längden på tillgänglig bräda * antal
Y2= A*y1+B*y2 = 3000*10 +3300*2 # Antal brädor man behöver * längd

och sedan beräkna minimum av funktionen Y1-Y2
Med villkoret att Y1 >=Y2
och några fler villkor som säger typ att A<a för att bara godkänna fulla längder på virket.

OBS detta är verkligen inte genomtänkt eller knappt användbart osv.. Någon som kan optimering kan säkert lösa detta ganska enkelt.
Som det är byggt nu så försöker appen uppdatera uträkningen varje gång man gör en förändring av ett fält så länge som raden är komplett/korrekt. Det fungerar bättre i teorin än i praktiken har vi märkt så ska nog se över den hanteringen.

Blanda storlekar står på listan över saker vi jobbar på. Insatsen att göra det helt korrekt kände vi var orimligt stor i förhållande till värdet av det för första versionen. Men ditt förslag kändes som att det kan vara ett smartare spår än det vi var inne på. Tack för det! (y):)

mathiash77 skrev:
För att verkligen skapa en bra tjänst borde ni

- låta personen välja dimension på brädor (45x195 eller ….)
- skriva in längder och/eller totalmeter
- låta personen skriva in sitt postnummer

- koppla ihop tjänsten till lokala byggföretags lager och priser för att kunna rekommendera var man kan köpa billigast eller det finns i lager

- skriva ut eller e-posta en inköpslista

På detta sätt blir det en mer komplett tjänst..
Bra förslag! (y)

Vi har klurat på att göra någon slags projekthantering som kan hantera flera olika dimensioner och där skulle vi relativt enkelt också göra det möjligt att per dimension välja att ange längder eller totalmeter.

Koppla ihop tjänsten med lokala byggföretag är ju lite av ett drömläge men min bild är att byggföretagen knappt har koll på sina egna hemsidor vad gäller vad dom har i lager. Men det skulle vara ett intressant spår att forska i!

Någon form av inköpslista ligger i planen!

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
H
Mikael Wallin Mikael Wallin skrev:
Som det är byggt nu så försöker appen uppdatera uträkningen varje gång man gör en förändring av ett fält så länge som raden är komplett/korrekt. Det fungerar bättre i teorin än i praktiken har vi märkt så ska nog se över den hanteringen.

Blanda storlekar står på listan över saker vi jobbar på. Insatsen att göra det helt korrekt kände vi var orimligt stor i förhållande till värdet av det för första versionen. Men ditt förslag kändes som att det kan vara ett smartare spår än det vi var inne på. Tack för det! (y):)
Tyckte detta var ett rätt intressant problem så läste lite om det. Verkar vara ett klassiskt optimeringsproblem under benämningen "Cutting stock problem" vilket ursprungligen syftar till att skära till pappersark med minimalt spill. I erat fall får ni ett 1-dimensional cutting stock problem då det bara är längder det handlar om. Att optimera detta med bara en fast längd att utgå från går ganska lätt men när det blir flera tillgängliga längder att blanda blir det fort mer komplext.
Hittade en guide för det här problemet som stämmer rätt bra med erat fall, min matte är dock på tok för rostig för detta.
https://download.aimms.com/aimms/download/manuals/AIMMS3OM_CuttingStock.pdf

H halj skrev:
Tyckte detta var ett rätt intressant problem så läste lite om det. Verkar vara ett klassiskt optimeringsproblem under benämningen "Cutting stock problem" vilket ursprungligen syftar till att skära till pappersark med minimalt spill. I erat fall får ni ett 1-dimensional cutting stock problem då det bara är längder det handlar om. Att optimera detta med bara en fast längd att utgå från går ganska lätt men när det blir flera tillgängliga längder att blanda blir det fort mer komplext.
Hittade en guide för det här problemet som stämmer rätt bra med erat fall, min matte är dock på tok för rostig för detta.
[länk]
Tack!

Jag skummade igenom det och kunde konstatera att min matte inte riktigt är där heller... Men ska läsa igenom det mer noga vid tillfälle och se om vi kan ha det som grund för en bättre algoritm!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.