Hej

Har beställt en chin-up bar till mitt källargym (som man ska hänga i) som ska monteras på betongvägg. Jag fick med plugg i metall jag inte sett förut. Produkten är från England via Amazon. Ingen bruksanvisning.

Jag antar att de expanderar genom att pluggen skjuts in mot skruvhuvudet i väggen när man drar åt muttern. Korrekt?

Dä gäller det att borrhålet har exakt djupt och att metallpluggen är kvar i väggen för alltid?

Finns dessa på svensk marknad så man kan jämföra?

• Olika delar av en metallplugg ligger utspridda på ett träbord, inkluderar plugg, mutter och bricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N nikoman skrev:
Hej

Har beställt en chin-up bar till mitt källargym (som man ska hänga i) som ska monteras på betongvägg. Jag fick med plugg i metall jag inte sett förut. Produkten är från England via Amazon. Ingen bruksanvisning.

Jag antar att de expanderar genom att pluggen skjuts in mot skruvhuvudet i väggen när man drar åt muttern. Korrekt?

Dä gäller det att borrhålet har exakt djupt och att metallpluggen är kvar i väggen för alltid?

Finns dessa på svensk marknad så man kan jämföra?
Expanderbult kallas dom, finns liknande i Sverige. Ska denna sitta mellan två väggar så skulle jag ta en enklare plugg, tycker dom där är lite att ta i. Hur många fästpunkter på vardera sida?

Kan vara en variant där du stoppar in pluggen i hålet, tar ett don och slår till en liten pinne som sitter i botten av gängsidan vilket skickar ner en kona som expanderar pluggen.

vzKTNOoNsAV6bKkQQX9ckGmPS3UpKl4ENTkzmMW11ofXMNh4DWSOe-PMmXgmXjOBkACp60QJ3vsZC2V_DZHW=l80-w300-h400-nu

Ser ut som slagankare! Sitter det en metalplugg i hålet?

Tack för svar. Jag köpte vanliga plastplugg och skruv. 7.5mm tjocka ska fixa 180kg styck och jag förankrade ribban med åtta stycken. Blir min styrketräning _riktigt_ framgångsrik får jag väl köpa större sen.

• Gilla
Snickarkirre och 1 till
  • Laddar…
N nikoman skrev:
Tack för svar. Jag köpte vanliga plastplugg och skruv. 7.5mm tjocka ska fixa 180kg styck och jag förankrade ribban med åtta stycken. Blir min styrketräning _riktigt_ framgångsrik får jag väl köpa större sen.
Hade gjort samma! (y)

• Gilla
nikoman
  • Laddar…
Om du har mutterknack så kan du köra med betongskruv. De kan man knacka loss om man vill ta bort allt och spackla jämnt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.