Hej
Har beställt en chin-up bar till mitt källargym (som man ska hänga i) som ska monteras på betongvägg. Jag fick med plugg i metall jag inte sett förut. Produkten är från England via Amazon. Ingen bruksanvisning.
Jag antar att de expanderar genom att pluggen skjuts in mot skruvhuvudet i väggen när man drar åt muttern. Korrekt?
Dä gäller det att borrhålet har exakt djupt och att metallpluggen är kvar i väggen för alltid?
Finns dessa på svensk marknad så man kan jämföra?
Har beställt en chin-up bar till mitt källargym (som man ska hänga i) som ska monteras på betongvägg. Jag fick med plugg i metall jag inte sett förut. Produkten är från England via Amazon. Ingen bruksanvisning.
Jag antar att de expanderar genom att pluggen skjuts in mot skruvhuvudet i väggen när man drar åt muttern. Korrekt?
Dä gäller det att borrhålet har exakt djupt och att metallpluggen är kvar i väggen för alltid?
Expanderbult kallas dom, finns liknande i Sverige. Ska denna sitta mellan två väggar så skulle jag ta en enklare plugg, tycker dom där är lite att ta i. Hur många fästpunkter på vardera sida?N nikoman skrev:Hej
Kan vara en variant där du stoppar in pluggen i hålet, tar ett don och slår till en liten pinne som sitter i botten av gängsidan vilket skickar ner en kona som expanderar pluggen.

sådana användes tidigt 1900 tal i sverige
numera används slagankare W ED S - Slagankare för infästning i betong - YouTube
eller Concrete anchors - YouTube
numera används slagankare W ED S - Slagankare för infästning i betong - YouTube
eller Concrete anchors - YouTube
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden