2 831 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Bullerplank mot hårt trafikerad väg
Jag har byggt ett tätt bullerplank som ännu så länge bara har en vägg av stående 120x28 trall. En markant skillnad redan. Jag har läst en del om att det blir bättre med dubbla väggar och med isolering mellan.
Det absolut billigaste alternativet som föreslås är vanlig glasull mellan väggarna.
Jag tänkte bara lägga en sluttande bräda på toppen. Behöver man fuktskydda glasullen på något sätt eller det gör inget om den blir måttligt blöt? Annat billigt material?
Det absolut billigaste alternativet som föreslås är vanlig glasull mellan väggarna.
Jag tänkte bara lägga en sluttande bräda på toppen. Behöver man fuktskydda glasullen på något sätt eller det gör inget om den blir måttligt blöt? Annat billigt material?
Se till att ha avrinning längst ner bara. Glasull möglar eller ruttnar ju inte, men blir den för blöt antar jag att ljuddämpningen försämras.
Jag gissar lite vilt på att du får bättre reflekterande effekt om du kör med bred "lockpanel" som tätar de eventuella springorna i din befintliga vägg och ser till att täta ordentligt mot mark. Vitsen med att ha stenull i ett bullerplank är ju för att absorbera bullret vilket det inte gör i en tät konstruktion... Se konstruktionen på NoiStop Green t ex.
Hoppas du får till en bra lösning oavsett.
Bästa hälsningar
Klabbarparn
Bästa hälsningar
Klabbarparn
Ska kolla på det. Tanken slog mig att det borde vara öppen konstruktion mot vägen där det dämpande materialet finns för att det skulle absorbera.Klabbarparn skrev:
Jag gissar lite vilt på att du får bättre reflekterande effekt om du kör med bred "lockpanel" som tätar de eventuella springorna i din befintliga vägg och ser till att täta ordentligt mot mark. Vitsen med att ha stenull i ett bullerplank är ju för att absorbera bullret vilket det inte gör i en tät konstruktion... Se konstruktionen på NoiStop Green t ex.
Bästa hälsningar
Klabbarparn
Jag tätade det mesta mot mark idag
Klicka här för att svara