Entretrappa av sliten kalksten i behov av byte av steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på slitna kalkstenstrappsteg för att identifiera stenens ursprung.
Skapa konto
Närbild av steg i en entretrappa av ljus kalksten med variation i färg och textur.
Skapa konto

Vi är i färd med att byta några steg i vår entretrappa och undrar om det är någon som är vass på kalksten. Vi vill ju såklart ha så lik sten som den vi redan har och jag har förstått att man kan se skillnad på kalksten från Jämtland och Kinnekulle exempelvis. Var tror forumet att vår kalksten kommer ifrån?

Öland skulle jag gissa på. På Kinnekulle har jag aldrig sett grå sten. Men jag är verkligen ingen expert.

J justusandersson skrev:
Öland skulle jag gissa på. På Kinnekulle har jag aldrig sett grå sten. Men jag är verkligen ingen expert.
Trappan tror jag är från tidigt 1900-tal och Kinnekulle är absolut närmast. Undra hur långt man fraktade sten på den tiden? :)

Det tror jag beror mycket på om det är ett enkelt eller ett påkostat hus. Till enkla hus hämtade man allt material nästgårds, till påkostade från mycket avlägsna platser. Jag tror man bröt kalksten vid alla västgötabergen i större eller mindre omfattning. Jag är ingen expert, men jag tror inte de är så många. Det finns handböcker. Googla på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.