Hej, har en toalett/duschbyggnad vid stugan som behöver rustas lite. Då denna skall bort senare så vill jag ej lägga stora pengar eller arbete på den. Däremot måste jag byta panel på den då den nuvarande torkat så mycket att det börjar glipa.
Jag vill göra allt arbete utifrån, dvs ej röra invändigt.
Vad jag vill göra är att lägga lite isolering både för att skydda vatten vintertid, men även stänga värme ute sommartid, då den alltid blir en bastu.
Jag ser i gliporna att den bara består idag av innepanel- Reglar - Utepanel. Dvs ingen isolering eller vindduk osv.
Det innebär ju även att idag så försvinner fukten grå. Dusch ut, pga att den är otät, så mitt arbete måste ju bevara denna funktion så ej fukt stängs inne i byggnaden och börjat mögla.
Så hur gör jag på bästa, enklast, billigast vis för att få dit lite isolering och ny panel? Dvs de olika lagren
Tack på förhand
Jag vill göra allt arbete utifrån, dvs ej röra invändigt.
Vad jag vill göra är att lägga lite isolering både för att skydda vatten vintertid, men även stänga värme ute sommartid, då den alltid blir en bastu.
Jag ser i gliporna att den bara består idag av innepanel- Reglar - Utepanel. Dvs ingen isolering eller vindduk osv.
Det innebär ju även att idag så försvinner fukten grå. Dusch ut, pga att den är otät, så mitt arbete måste ju bevara denna funktion så ej fukt stängs inne i byggnaden och börjat mögla.
Så hur gör jag på bästa, enklast, billigast vis för att få dit lite isolering och ny panel? Dvs de olika lagren
Tack på förhand
Beror lite på hur länge det ska stå, men i princip är det väl bara att sätta asfapapp mot insidan, sedan fylla med isolering, sedan asfapapp och så panel.
Om det inte finns så är det lämpligt att ta upp ett hål och montera en ventil i väggen.
Utgår från att väggen/isoleringen inte blir tjockare än 95 mm. Då kan fukt vandra relativt enkelt åt båda hållen utan att bli instängt för länge så det bildas mögel.
Utgår vidare från att det inte duschas/skvätter vatten på väggen på insidan.
Om det inte finns så är det lämpligt att ta upp ett hål och montera en ventil i väggen.
Utgår från att väggen/isoleringen inte blir tjockare än 95 mm. Då kan fukt vandra relativt enkelt åt båda hållen utan att bli instängt för länge så det bildas mögel.
Utgår vidare från att det inte duschas/skvätter vatten på väggen på insidan.
Nej mer än 95mm blir det ej. Vilken funktion fyller asfapappen då, och häftar man bara fast den i befintliga reglar?Oldboy skrev:
Beror lite på hur länge det ska stå, men i princip är det väl bara att sätta asfapapp mot insidan, sedan fylla med isolering, sedan asfapapp och så panel.
Om det inte finns så är det lämpligt att ta upp ett hål och montera en ventil i väggen.
Utgår från att väggen/isoleringen inte blir tjockare än 95 mm. Då kan fukt vandra relativt enkelt åt båda hållen utan att bli instängt för länge så det bildas mögel.
Utgår vidare från att det inte duschas/skvätter vatten på väggen på insidan.
Vatten från duschen är i kabin så inget vatten därifrån, och ventiler sätter jag ju som jag vill.
Tänkte på Hunton Nativo som isolering möjligen då den skall släppa igenom fukt med. Men sen kan man väl sätta vanlig Bison vindduk utanför isolering med spikläkt som luftspalt eller?
Den vindtätar så att isoleringen gör ngn nytta. Den släpper igenom fukt, men inte vind/drag. Häfta upp går bra.N Nygge72 skrev:
Vindduk gör samma jobb som asfapappen, så det är hugget som stucket. (Isoleringen behöver vara vindtätad på båda sidor iom att ingen sida är vindtät i sig själv.)
Du kan använda hygroskopisk cellulosaisolering, men det är billigare med vanlig glasull, om än otäckare att jobba med.
Men låter vanlig glasull fukten vandra igenom?Oldboy skrev:
Den vindtätar så att isoleringen gör ngn nytta. Den släpper igenom fukt, men inte vind/drag. Häfta upp går bra.
Vindduk gör samma jobb som asfapappen, så det är hugget som stucket. (Isoleringen behöver vara vindtätad på båda sidor iom att ingen sida är vindtät i sig själv.)
Du kan använda hygroskopisk cellulosaisolering, men det är billigare med vanlig glasull, om än otäckare att jobba med.
Oldboy skrev:
Aha, det visste jag inte om. Trodde det bara var de ”naturliga” som släppte igenom fuktenOldboy skrev:
Mineralull är knappast tät, det är därför hus som byggs med mineralull också byggs med invändig ångspärr (plast) för att undvika att fukt tränger ut i väggen och kondenserar när den kyls ner.N Nygge72 skrev:
Hygroskopisk innebär förmåga att absorbera och avge fukt. Det ska ge en liknande förmåga som träet I stomme och panel att hantera fukt, blir den fuktig ska den kunna torka ut igen. Minerallullen har sämre egenskaper för att torka ut om den väl blivit fuktig (vilket som sagt försöker undvikas med hjälp av plast).
Med det sagt är det fullt möjligt att mineralullen funkar i ditt fall. Speciellt som en kortsiktig, billigare lösning. Ventilationen blir nog viktig oavsett, duschutrymme utan tätskikt låter som hög risk för fuktproblem.
Redigerat:
Jag funderar om man skall regla om det lilla huset. Då det är byggt på klenare reglar och inga standard cc mått än vad man normalt bygger på idag och även kommer byta de gamla fönstren som sitter i, så funderar jag om man skall sätta nya tjockare reglar möjligen. Kan man då skruva dit dem med vinkeljärn/skråskruva och sen bara kapa de gamla när de nya är på plats, eller finns det någon risk med det?
Detta är bara en liten ”kub” på typ 2x3,5m eller liknande med väldigt lite lut på taket. Bärs upp av 6 plintar (3 på var sida)Oldboy skrev:
Beror ändå på hur hammarband och syll/bärlina är utförda/dimensionerade. Men visst, det är ett litet (lätt?) tak som även med Dalarnas snözon inte bör bli så tungt. Dock blir man lite skeptisk till konstruktionen då du vill bättra på väggen pga glesa och klena väggreglar?
Det är mer för att jag vill ha nuvarande standard Det har stått stadigt de 15 år jag haft det trots ibland stora snömängder. Så egentligen pengar i sjön om jag byter reglar troligen. Men isolering och ny panel behövsOldboy skrev:
Hur viktig är vindpappen på insidan av detta? Har synat reglarna bakom lite och huset är byggt med dubbla reglar som inte har mer än 5-10 cm mellanrum, dvs får ej möjlighet att häfta papp vid dessa, sen blir ett mellanrum på ca 50cm sen kommer dessa dubbelreglar igen.
Känns som man antingen får skippa pappen om den ej är så viktig, eller regla om om den måste dit
Känns som man antingen får skippa pappen om den ej är så viktig, eller regla om om den måste dit
Du skär till dina 5-10 cm isoleringsremsor, klipper till 15-20 cm breda remsor asfapapp som du viker om "framkanten" på isoleringen och sedan trycker du in remsorna mellan reglarna. Med befintliga hus får man göra bästa möjliga efter vad som är praktiskt möjligt/rimligt.