Oldboy Oldboy skrev:
Du skär till dina 5-10 cm isoleringsremsor, klipper till 15-20 cm breda remsor asfapapp som du viker om "framkanten" på isoleringen och sedan trycker du in remsorna mellan reglarna. Med befintliga hus får man göra bästa möjliga efter vad som är praktiskt möjligt/rimligt.
tänkte faktiskt på om man kan göra så. Tackar
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
tänkte faktiskt på om man kan göra så. Tackar
Lyfter denna tråd igen. När jag plockade bort någon panelbräda såg jag denna konstruktion.

Regel - Bräda motsatt håll regel - Regel - Bräda motsatt håll regel osv

Varför detta byggnadssätt? Är det för att man förr byggde husen med de brädor man hade för att få ned kostnaden, då detta lilla hus ser ut som ett lapptäcke med panelen, och det kan sitta panelbitar på 30cm skarvade, så man fick något att fästa dem i. Eller har det någon annan funktion?

Är det för skarvandets skull underlättar det ju avsevärt för mig då jag kan ta bort dem och hålla mig enbart till reglarna i så fall
 
Nu är jag inte riktigt med på hur den nuvarande konstruktionen ser ut... Du har inga bilder? Det skulle underlätta väsentligt för att förstå hur det faktiskt ser ut.

Med tanke på att det är en liten enkel bod med tunna (?) väggar så antar jag att det inte avses att väggen består av många skikt med panel och reglar utanpå varandra?

För enklare byggnader brukar det fungera med att använda vad man har liggande. Det gör jag på våra gamla ekonomibyggnader. Bara man har koll på sin byggnadsfysik så är det inga problem. Om inte utseendet är så kritiskt, eller det ändå blir en dold konstruktion så spelar det ju ingen roll. Det går också utmärkt att skarva t ex panelbrädor. De är inte bärande, och om bara skarven snedkapas så inte snö och vatten blir liggande/tränger in bakom panelen så fungerar det utmärkt. Gör man snygga precisionskapningar och monteringar så blir skarven i det närmaste osynlig. Vill man helgardera mot att paneländarna vrider eller kupar sig olika mot varandra så fäster man en brädlapp bakom som låser ihop dem.

Man sparar väldigt mkt på arbete och material, (brädor, spik, demontering, foder, vindskydd, färg och målning) genom att bara ta bort det som är dåligt på en fasad och skarva i med nytt. Normalt är det ju bara nederänden som är dålig.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Nu är jag inte riktigt med på hur den nuvarande konstruktionen ser ut... Du har inga bilder? Det skulle underlätta väsentligt för att förstå hur det faktiskt ser ut.

Med tanke på att det är en liten enkel bod med tunna (?) väggar så antar jag att det inte avses att väggen består av många skikt med panel och reglar utanpå varandra?

För enklare byggnader brukar det fungera med att använda vad man har liggande. Det gör jag på våra gamla ekonomibyggnader. Bara man har koll på sin byggnadsfysik så är det inga problem. Om inte utseendet är så kritiskt, eller det ändå blir en dold konstruktion så spelar det ju ingen roll. Det går också utmärkt att skarva t ex panelbrädor. De är inte bärande, och om bara skarven snedkapas så inte snö och vatten blir liggande/tränger in bakom panelen så fungerar det utmärkt. Gör man snygga precisionskapningar och monteringar så blir skarven i det närmaste osynlig. Vill man helgardera mot att paneländarna vrider eller kupar sig olika mot varandra så fäster man en brädlapp bakom som låser ihop dem.

Man sparar väldigt mkt på arbete och material, (brädor, spik, demontering, foder, vindskydd, färg och målning) genom att bara ta bort det som är dåligt på en fasad och skarva i med nytt. Normalt är det ju bara nederänden som är dålig.
Den är byggd som en vanlig konstruktion, dvs med reglar på ca 37-43 cc. Men däremellan har han satt en bräda emellan (som sitter i ytterkant mot panelen) som känns som en ”skarvbräda” för panelen.
 
  • Väggkonstruktion med reglar och skarvbräda synlig, rödmålad panel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålad träpanel med reglar och en horisontell bräda som skarv mellan panelbrädorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med rödmålad panel, reglar syns där panel tagits bort, skarvbräda vid ytterkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det skulle kunna vara en skarvbräda för panelen. Korta panelbitar måste ju fästas i ngt. Kan också vara om sponten/falsen är skadad och man behöver/vill säkra att panelen håller sig på plats.

Den brädan som sticker upp som sitter på diagonalen skulle kunna vara menad som vindförstyvning. Den är visserligen kort och klen, men ändå. Idealt ska det finnas vindförstyvningar i alla hörn och de ska gå från tak/hammarband till golv/syll. (Syns tydligt på korsvirkeshus.)
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Ja, det skulle kunna vara en skarvbräda för panelen. Korta panelbitar måste ju fästas i ngt. Kan också vara om sponten/falsen är skadad och man behöver/vill säkra att panelen håller sig på plats.

Den brädan som sticker upp som sitter på diagonalen skulle kunna vara menad som vindförstyvning. Den är visserligen kort och klen, men ändå. Idealt ska det finnas vindförstyvningar i alla hörn och de ska gå från tak/hammarband till golv/syll. (Syns tydligt på korsvirkeshus.)
Tack
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.