Hej!
Håller på att bygga en 20 m2 stuga på hjul.
Kommer att ha ett 3.2 x 2.0 m glasparti med skjutdörrar mitt på ena långsidan. Detta är mitt första "husbygge" så jag skulle uppskatta lite tips :)

Den största frågan just nu är hur jag ska utforma en bärande konstruktion ovan fönstret. Regelvirket jag kommer använda är 120 alt. 145 x45, 60cc. Ovanför fönstret en 225x42 mm limträbalk, oklart hur lång den ska vara samt vad den behöver vila på?
På bilden har jag ritat 3 st 120/145 x 45 reglar, räcker det?

Taket kommer att vara ett enkelt pulpettak med 5 graders lutning, stora fönstret på låga sidan, papptak, snözon 2.
Fönstret är i PVC, tvåglas.

Tacksamför tips! :)
 
  • Handritad skiss av glasparti och skjutdörrar för en stuga, med mått och detaljer för konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en stuga med måttangivelser för fönsterparti och bärande struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det räcker nog med en regel 45x120 per sida om de är ordentligt stagade i sidled, t.ex. med hjälp av skivor. Limträbalken över fönstret, 42x225, är i alla fal inte överdimensionerad. Jag har då gissat mig fram till husets exakta breddmått. Om huset ska stå på hjul krävs väl någon form av stabilt chassi. Hur har du tänkt lösa det? Väggarnas styvhet måste väl också vara viktig?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja juste, bredden är 3 m! Bjälklaget består av 145x45 reglar 60cc. Borde väl vara tillräckligt styvt? Varför behövs styvhet förresten?

Tack för svar!
 
Styvhet är framför allt motstånd mot olika former av sidokrafter. När du förflyttar huset bör det ju inte uppträda som Musse Piggs husvagn. Om spännvidden är 3 m är 45x145 i klenaste laget, men det beror ju på vad dessa reglar i sin tur vilar på.
 
S
B BBM308 skrev:
Hej!
Håller på att bygga en 20 m2 stuga på hjul.
Kommer att ha ett 3.2 x 2.0 m glasparti med skjutdörrar mitt på ena långsidan. Detta är mitt första "husbygge" så jag skulle uppskatta lite tips :)

Den största frågan just nu är hur jag ska utforma en bärande konstruktion ovan fönstret. Regelvirket jag kommer använda är 120 alt. 145 x45, 60cc. Ovanför fönstret en 225x42 mm limträbalk, oklart hur lång den ska vara samt vad den behöver vila på?
På bilden har jag ritat 3 st 120/145 x 45 reglar, räcker det?

Taket kommer att vara ett enkelt pulpettak med 5 graders lutning, stora fönstret på låga sidan, papptak, snözon 2.
Fönstret är i PVC, tvåglas.

Tacksamför tips! :)
Löste det sig?
 
Redigerat:
J justusandersson skrev:
Styvhet är framför allt motstånd mot olika former av sidokrafter. När du förflyttar huset bör det ju inte uppträda som Musse Piggs husvagn. Om spännvidden är 3 m är 45x145 i klenaste laget, men det beror ju på vad dessa reglar i sin tur vilar på.
Juste! Det vilar på ett bjälklag bestående av 145x45 reglar. Får hoppas det håller :)
 
S scorp1on skrev:
Löste det sig?
Ja jag tror det. Har blivit övertalad att det räcker med två 195 reglar istället för limträbalk. Ska sätta upp allt nu till helgen så vi får se hur det blir :)
 
  • Gilla
scorp1on
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.