Hej!
Håller på att bygga en 20 m2 stuga på hjul.
Kommer att ha ett 3.2 x 2.0 m glasparti med skjutdörrar mitt på ena långsidan. Detta är mitt första "husbygge" så jag skulle uppskatta lite tips
Den största frågan just nu är hur jag ska utforma en bärande konstruktion ovan fönstret. Regelvirket jag kommer använda är 120 alt. 145 x45, 60cc. Ovanför fönstret en 225x42 mm limträbalk, oklart hur lång den ska vara samt vad den behöver vila på?
På bilden har jag ritat 3 st 120/145 x 45 reglar, räcker det?
Taket kommer att vara ett enkelt pulpettak med 5 graders lutning, stora fönstret på låga sidan, papptak, snözon 2.
Fönstret är i PVC, tvåglas.
Tacksamför tips!
Håller på att bygga en 20 m2 stuga på hjul.
Kommer att ha ett 3.2 x 2.0 m glasparti med skjutdörrar mitt på ena långsidan. Detta är mitt första "husbygge" så jag skulle uppskatta lite tips
Den största frågan just nu är hur jag ska utforma en bärande konstruktion ovan fönstret. Regelvirket jag kommer använda är 120 alt. 145 x45, 60cc. Ovanför fönstret en 225x42 mm limträbalk, oklart hur lång den ska vara samt vad den behöver vila på?
På bilden har jag ritat 3 st 120/145 x 45 reglar, räcker det?
Taket kommer att vara ett enkelt pulpettak med 5 graders lutning, stora fönstret på låga sidan, papptak, snözon 2.
Fönstret är i PVC, tvåglas.
Tacksamför tips!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det räcker nog med en regel 45x120 per sida om de är ordentligt stagade i sidled, t.ex. med hjälp av skivor. Limträbalken över fönstret, 42x225, är i alla fal inte överdimensionerad. Jag har då gissat mig fram till husets exakta breddmått. Om huset ska stå på hjul krävs väl någon form av stabilt chassi. Hur har du tänkt lösa det? Väggarnas styvhet måste väl också vara viktig?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Styvhet är framför allt motstånd mot olika former av sidokrafter. När du förflyttar huset bör det ju inte uppträda som Musse Piggs husvagn. Om spännvidden är 3 m är 45x145 i klenaste laget, men det beror ju på vad dessa reglar i sin tur vilar på.
Löste det sig?B BBM308 skrev:Hej!
Håller på att bygga en 20 m2 stuga på hjul.
Kommer att ha ett 3.2 x 2.0 m glasparti med skjutdörrar mitt på ena långsidan. Detta är mitt första "husbygge" så jag skulle uppskatta lite tips
Den största frågan just nu är hur jag ska utforma en bärande konstruktion ovan fönstret. Regelvirket jag kommer använda är 120 alt. 145 x45, 60cc. Ovanför fönstret en 225x42 mm limträbalk, oklart hur lång den ska vara samt vad den behöver vila på?
På bilden har jag ritat 3 st 120/145 x 45 reglar, räcker det?
Taket kommer att vara ett enkelt pulpettak med 5 graders lutning, stora fönstret på låga sidan, papptak, snözon 2.
Fönstret är i PVC, tvåglas.
Tacksamför tips!![]()
Redigerat:
Juste! Det vilar på ett bjälklag bestående av 145x45 reglar. Får hoppas det hållerJ justusandersson skrev:
Klicka här för att svara


