Byggahus.se

Plast under Eps-cement

1. B
    Medlem · Stockholm · 539 inlägg

Baskavoda

Medlem
    Ska gjuta ett mellanbjälklag med ePS cemen enligt gvk:s beskrivning

https://www.gvk.se/branschregler/golv/forstarka-trabjalklag/lattfyllnadsmassa

Har försökt hitta rätt typ av plast att använda. Byggmarknaden säljer mest den vanliga åldersbeständiga 0,2mm tjocka plasten som man inte ska använda.

På byggmax säljs en plast som är tunnare

https://www.byggmax.se/verktyg/täckning-rep-och-ståltråd/golvtäckning/täckfolie-handy-p21011

Den står det ju att man inte får bygga in. Någon som kan ge förslag på vad jag ska ha. Eller kan jag använda den från byggmax.

Det handlar väl om att betongen ska kunna torka ut nedåt eftersom jag kommer ha ett tätskikt i överkant där badrummet blir.

2. nino
    Renoverare · Dalarna · 11 037 inlägg

nino

Renoverare
    Ta byggmax folien
    Det plasten ska göra är att förhindra att vattnet i eps sugs in i omgivande reglar osv den torkar då ut för fort.
    Att det står att folien inte får byggas in är att den inte är åldersbeständig och kan inte användas som tex ångspärr i väggar

• Laddar…
  3. Landbogården
    Medlem · 8 inlägg

Landbogården

Medlem
    Lånar denna gamla tråd då den har min aktuella frågeställning.
    Varför får inte åldersbeständig byggfolie användas under EPS-betong?

Står i instruktionerna från alla EPS-betong-tillverkare att en PE-folie ska användas som inte är åldersbeständig, dock ingen förklaring till varför.

4. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 267 inlägg

Peter2400

Medlem
    Jag tänker att de menar att den inte BEHÖVER vara åldersbeständig.
    Kan ju inte spela någon som helst roll.

5. nino
    Renoverare · Dalarna · 11 037 inlägg

nino

Renoverare
    Mot träkonstruktioner? Eller var menar du?

6. B
    Medlem · Stockholm · 539 inlägg

Baskavoda

Medlem
    Jag klurade också på det när jag la eps I mitt Mellan bjälklag under badrummet. Skillnaden är ju att den åldersbeständiga ju är helt tät och inte släpper genom någon fukt. Tänker att epsen behöver kunna torka ut nedåt (sakta) och att det är anledningen till att det inte ska vara helt tätt under.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.