Halloj!

Är sugen på att sätta in en säkrare gavelytterdörr på vårt bottenplan, och den modell jag tittar på (Swedoor med tillägg för RC3-klassning) har ett bra pris men tyvärr lite dumma mått. Mitt dörrhål är 90 cm brett, Normalt karmyttermått för Swedoor är 888 mm, men RC3-klassningen adderar 12 mm, vilket därmed är exakt samma som mitt dörrhål.

Problemet är således att om dörren ens kommer på plats så skulle det skulle bli väldigt tajt med justermånen...

Frågan är därför: Går det öppna upp dörrhålet med totalt ca 1 cm (helst på ena sidan) utan att det påverkar väggens hållbarhet, och i så fall vad skulle vara ett passande verktyg för ett sådant ingrepp?

Hur är väggen uppbyggd idag runt karmen? Är det gjutet, putsat eller rå blåbetong?

Att kapa av en 1 cm blåbetong gör du enkelt med en mejsel på borrhammaren, en vinkelslip, en huggmejsel, tigersåg med rätt blad, m.m. Det som avgör är vad du har och hur omgivningarna ser ut. Vad kommer du åt med.

Jag skulle avråda från vinkelslip eftersom det dammar så överdjävligt men det går fort och är lätt att få en jämn kant.

Jag skulle tycka det vore väldigt roligt att få testa en fån här i betong:
e77ef1bf-0d39-4d13-b08a-c67e728e104f

• Gilla
Enber
  • Laddar…
Tack för svar! Tog ett par bilder på hur det ser ut. Det är rå blåbetong vad jag kan se efter lite karvande med kniven, med lite spackel + färg på. Hoppas min handstil går att tyda.

• En dörr med rund glasöppning, spår efter karvning i blåbetong syns trots spackling och målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med spricka och anteckningar, blottad blåbetong synlig, övermålad med spackel och färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska nog lägga till att utsidan är en tegelvägg (med en liten luftspalt mellan lättbetong och tegel), så där kan jag nog helt enkelt lägga karmen mot insidan av tegelöppningen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.