Byggmaterial & Byggteknik
Ark Ign: Hej Karin! Så här nästan 10 år senare räknar jag inte med någon respons, men provar mig ändå på ett svar! Spontant känns tilläggsisolering av mineralull (som inte är hygroskopisk) tveksam i den ytterväggen, vore inte typ cellulosa lämpligare? Oavsett material vore det såklart klokt att titta på hur väggens temperaturgradient förändras med invändig tilläggsisolering, så man
janwide: [citat] Ok. Har tyvärr inte någon listpistol. Funderar på att fräsa ur i underkant av klickgolvet. Och sedan limma en trappnos enligt min snygga bild. Tänker att man inte får någon belastning på trappnosen uppifrån och att det även blir snyggt. Vad tror du? [bild]
Rickard.: [citat] Yes den som heter abra seal & fix men det verkar vara sunchem (som inlägg ovanför skrev) som tillverkar dom.
Duggregnet: Hej! I samband med regn igår upptäckte vi läckage i tvättstugans tak vid ett lysrörsfäste. Tvättstugan ligger under verandan som är av betong. Det finns sprickor i en gammal lagning utanpå verandan som ligger ovanför lysröret och det verkar troligt att vatten kommer in där när vatten samlas på trappan när det blåser. Jag skulle helst hugga upp sprickan och gjuta ny betong, men är
dalis10: Ingen som har några tips? Det är framför allt hur jag ska hantera takbjälklaget jag funderar över. Om det ska glida mellan balken och det eller om jag ska sätta vinkeljärn enligt skissen.
Killinallan: [citat] Haha ja det kan man säga, men det kommer hålla!
Mhuusko: Ska gjuta golv över ett valv av kalksten. Har tänkt mig hydraliskt 3.5 kalk med 0-4 sand. Cirka 5 cm tjockt utan armering. Någon som har erfarenhet av liknande projekt?
Snickarkirre: Jo verkligen ett häftigt projekt! Du får gärna lägga upp bilder när det är klart så man får se skapelsen. Tänker om du lägger vinkeljärnet i bjälklaget så underkanten på vinkeljärnet är samma som underkant på trappan så får trappen en klack att ligga på. Är du med på hur ja menar? Okej finns det vägg runt om så är det nog smart att utnyttja den för att ta upp en del vikt
ZeroKnowledge: [citat] Nja det där är nog spikhål kvar från nån papp som täckte taket förut. Det var nån papp och masonit på pärlsponten som jag tog fram i somras. Ska vänta tills träet torkar ordentligt i vinter så ska jag måla det. Det finns nästan alltid nåt fint bakom nåt fult i gamla hus..
Harrystawanger: skippade iden med listfri övergång, det blir smyg i mdf mot foder i mdf.
halj: Det kortare röret ser ut att möjligen ha den typ av isolering som är förstärkt med asbest i böjar. Så du tänker på det innan du börjar riva isolering.
RobertLidstroem: Hej! Har byggt ett uterum på en gammal altan (som även är taket till garaget, tänker vill abyggd 1955, när de gillade att man körde ner i ett garage). Ska nu lägga Flooré vattenburen värme. Har läst alla pdf:er, snackat med 3 säljare på Bauhaus, inget svar. I och med att jag tänker lägga på ett rent betonggolv/sula. Bör jag lägga någon plast innan jag lägger skivorna? Golvet
justusandersson: [citat] Nej. Murstocken ska inte vara fastgjuten. Du kan ju alltid ta hem något betongproffs som undersöker trapphålet.
Rompompom: Hallå! Jag är inne på samma spår i vårt nya hus. Hur gick det för er, hur gjorde ni? Vill gärna ha förvaring på skena då jag tycker att det ser mer stilrent ut. Vill inte att det ska se ”hemmabyggt” ut. Och jag är nybörjare så jag kanske tar mig vatten över huvudet. Finns det någon bra guide? Knep? Tack!
Jerrkan: Halloj, håller på river en del påbyggda väggar i källare och putsen ramla ner på en del ställen och en mörk brun/svart gummi liknande material kom fram. Typ 3-4cm tjockt. Huset är från 1959. [bild] Någon som vet vad detta är? // Erik
Muzilla: Hej! Jag ska skruva upp ett fäste för projektor i ett tak. Totalvikt kommer bli ungefär 20kg. Skruv ska vara minst M12. Bild visar hur taket ser ut, jag är ganska säker på att det sitter gips (borrade litet hål) efter "plattan" 2-3cm in. Hur går jag bäst till väga för att fästa det säkert och hållbart? Vilken sorts skruv/plugg etc? Tack på förhand för hjälp. Hoppas jag inte är
Avemo: Jag skulle säga att list och läkt är i olika ändar av spannet på en brädgård. Listvirke är det bästa virket du hittar där. Läkt är det sämsta. Har du tålamod och maskiner kan du göra lister av läkt. Låt den torka inomhus några månader. Sedan väljer du ut bitar som är så raka och kvistfria som möjligt och rikthyvlar och planhyvlar dem efter att ha sågat till dem till rätt
Snabbfix: Ska försöka [citat] Ok. Tack för hjälpen. Ska försöka mig på detta
Mazen: [citat] Nej dom får du spika för hand, alt är.att hitta en liknande Spik som kan spikas med pistol.. Dyckert som skrivs ovan är ett annat alternativ
Vi iktouhj: Tack för input! Ja, åtgärder för fuktvandringen i den mån jag kan är åtgärdat!
packel: Tack! Största är väl 50-60mm, så kan ta lite leca-block och peta in.
kentyts: Jag har valt att använda mig utav grön spånskiva som undergolv sen oljehärdad trossbotten skiva som träfiberisolering vilar på. Tanken är väll att man vill ha diffensionöppna material när man har jobbar med träfiberisolering. Borde jag valt vanlig spånskiva? Eller hur nogrant är det? Problemet som uppstod var att det blev vattenläcka igenom pressenning och vattnet rann ner genon
gluecifer: Ja, den tanken har jag också haft. Men funderar om ek blir bra både mot furugolvet och dörren.. Finns det breda tunna ekskivor?
JFTENG: Hej, Jag har en valv-öppning till vår hall, där satt tidigare ett MDF-valv (list runt) från Duri. Som på bilden (lånad bild). Nu är hallen renoverad med ny tapet och jag vill inte sätta upp ett nytt mdf-valv runt öppningen. Försökt leta men inte hittat nån mindre variant. Nån som har någon annan lösning? Böjar hörnlist - finns det? [bild]
oobum: Detta kit är för montage på trä- gips eller betongvägg; https://elfa.com/sv-se/sortiment/product/screwandplug Om du har gips och plywood så räcker det med en träskruv, storlek 5x50 försänkt.