Hej allihop.

Vi håller på och bygger ett nytt hus med Ytong energi+ i både ytter och innerväggar (365 mm respektive 115mm) och vill platsgjuta en trappa som svänger vänster 180 grader (med förvaring under) mellan första våningen där golvet är slipad betongplatta och andra våningen som blir mellanbalklag i trä och jag undrar hur man gjuter i betong upp till trä? Ingen av väggarna runt trappan är yttervägg och byggarna har gjutit inomhustrappor till balkar eller våningsplan i betong förut men aldrig till trä.
Är det möjligt och i så fall hur gör man, någon som har svar?
Vi har inga konstruktionsritningar att följa så jag skulle bli väldigt tacksam för tankar, funderingar och lösningar ;)

Hej! Oj jävlar vilket projekt, ingen lek att forma en sån trapp. Häftigt! Är det du själv eller snickarna som ska forma å gjuta? De va en bra fråga hur man löser de där. Hade det gått att bulta fast typ en U-balk eller ett stort vinkeljärn i trä bjälklaget som man svetsar fast några rejäla armeringsjärn i? Tänker om du/ni bultar fast nån av förslagen så får ju trappan en kant att ligga på samtidigt som betongen inte ligger direkt emot trät.

Är det nån bärande vägg rakt under där trappen avslutas? De kommer ju bli en fruktansvärd vikt i en sån trappa så rent spontant känns det som att det inte bara räcker att bulta balk/vinkeljärn i bjälklaget utan att den måste få nått slags mer stöd. Kanske går att ha nån stålpelare under eller på sidan av? Eller finns det väggar på båda sidorna av trappen kanske det hade funkat att jacka ur ur väggarna och armera och gjuta ut i ytongen så väggarna hjälper till att bära upp trappen?

S Snickarkirre skrev:
Hej! Oj jävlar vilket projekt, ingen lek att forma en sån trapp. Häftigt! Är det du själv eller snickarna som ska forma å gjuta? De va en bra fråga hur man löser de där. Hade det gått att bulta fast typ en U-balk eller ett stort vinkeljärn i trä bjälklaget som man svetsar fast några rejäla armeringsjärn i? Tänker om du/ni bultar fast nån av förslagen så får ju trappan en kant att ligga på samtidigt som betongen inte ligger direkt emot trät.

Är det nån bärande vägg rakt under där trappen avslutas? De kommer ju bli en fruktansvärd vikt i en sån trappa så rent spontant känns det som att det inte bara räcker att bulta balk/vinkeljärn i bjälklaget utan att den måste få nått slags mer stöd. Kanske går att ha nån stålpelare under eller på sidan av? Eller finns det väggar på båda sidorna av trappen kanske det hade funkat att jacka ur ur väggarna och armera och gjuta ut i ytongen så väggarna hjälper till att bära upp trappen?
Ja, det är ett stort projekt men oxå kul tycker jag för det är inte så många som har det och jag tror det kommer kunna ge den rätta känslan till husets karaktär med en gjuten trappa inne.
Vi kommer att hjälpas åt jag och snickarna är tanken så jag kommer ju vara med där och när det händer.
Är inte riktigt med på hur då tänker vinkeljärnidén men U-balk är ju det jag har tänkt kan funka att låta den landa på i höjd med golvet på övervåningen.
Nej, vi har inga bärande innerväggar och under där trappan kommer upp kommer det att vara en dörr in till det lilla förrådet som skall vara under trappan men det kommer finnas innerväggar i ytong 115mm runt om trappan som jag tänker att man kan armera rakt ut i eller kanske rent av som du sa, jacka ur ett par cm och lägga vikt där genom armering och gjutning så inte den stackars betongplattan får all tyngd ensam. Vi har inte satt innerväggarna än så kan ju gjuta in armering redan när vi reser dom så får vi ju bra avlastning därigenom tänker jag.
Jag funderar oxå på att ställa en stålpelare eller liknande i innersvängen på trappan att dra armeringen från väggarna till så borde det ju räcka som viktfördelning när man delar med sig av vikt till väggarna med, eller?

Jo verkligen ett häftigt projekt! Du får gärna lägga upp bilder när det är klart så man får se skapelsen. Tänker om du lägger vinkeljärnet i bjälklaget så underkanten på vinkeljärnet är samma som underkant på trappan så får trappen en klack att ligga på. Är du med på hur ja menar?

Okej finns det vägg runt om så är det nog smart att utnyttja den för att ta upp en del vikt och säkra upp trappan. Om du jackar typ 100x100 och 100 djupt och sen drar armeringen ända ut så får du ett ordentligt upplag för trappen vikt. Drar du bara ut armeringen tänker ja att det blir en väldig punktbelastning på väggarna.

Stålpelar idén kan nog va smart. Är nog bra att fördela vikten så gott det går. Tänker framför allt så att inte plattan å träbjälklaget får ta all vikt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.