Vit list på vangen ska det vara i föregående inlägg:)

Det ser verkligen tjusigt ut!

Och jag antar att jag hade rätt angående att du är en hejare på att såga för hand nu?

Tackar, Tackar.....:D

Du hade så rätt.....det går riktigt bra att handsåga med japansåg:D

Tänkte sedan olja stegen med en olja som heter Satin Oil Gold. Det är tydligen en oljemousse som är väldigt dryg och ska vara lättarbetad. Man ska kunna beträda det oljade området efter 1 timme. Blev rekomenderad den av en målare. Är det något du har erfarenhet av?

scar69 skrev:
Tackar, Tackar.....:D

Du hade så rätt.....det går riktigt bra att handsåga med japansåg:D

Tänkte sedan olja stegen med en olja som heter Satin Oil Gold. Det är tydligen en oljemousse som är väldigt dryg och ska vara lättarbetad. Man ska kunna beträda det oljade området efter 1 timme. Blev rekomenderad den av en målare. Är det något du har erfarenhet av?
Nej, tyvärr. Stegen har jag inte olja överhuvudtaget, eftersom de var oljade vid leverans. Övriga snickerier i anslutning till trappan har oljats med osmo hårdvaxolja, med utmärkt resultat.

Okej, då får jag bli piltot testare av den oljan:)
Jag tänkte dra över dom med lite underhållsolja då Step kit rekomenderade det då stegen bara var grundoljade.

Jag återkommer en dag med komentarer angående oljan.

Daniel_N skrev:
Jag har lagt mer stepkit (och liknande) sen jag startade tråden. Jag skulle tveklöst välja Sika T2 igen, otroligt väl lämpat för uppgiften med sin snabba vidhäftning, MS-polymer-typ och lagom tröga konsistens.
Sika T2 säljs på K-Rauta som lagervara.

--- Mats ---

Har nu oljat stegen oljemousse. Hur lättaretat som helst. En liten klick mousse som stryks ut över stegen och som sedan torkas av med torr trasa. Kan inte bli lättare:D

Hej, var köper man en trappkompass i metall?

josquin skrev:
Hej, var köper man en trappkompass i metall?
Jag köpte min på Theofils. Som med allting annat där var den dock vansinnigt överprisad. Kanske finns den att importera.

scar69: Snyggt! Jag antar att du tog bort heltäckningsmattan? Var det mycket jobb?

Det var ett jättejobb med själva målningsarbetet men själva läggningen av stegen var inte alls så jobbigt/svårt att utföra som jag hade trott det skulle vara.

Mattan tog jag bort och det var inga problem med det heller. Drog av mattan och skrapadebort limrester på 2-3 timmar.

janwide
estwing estwing skrev:
hejsan!

varför köpa detta tokdyra renoveringskit?:S
så här blev min trappa, bläddra ner en bit i bilderna så ser ni, före/efter!!!
[länk]

angående limningen så tog jag PL400, en sträng runt om å lite sick sack i mitten.
sen tog jag smältlim som ni pratat om i hela tiden i tråden att det skall *högga* fast direkt.:O
hur enkelt som helst.
jag byggde min trapp med 14 mm ekparkett å trappnosen 56mm ek foder...d^_^b

mvh
estwing
Har ett litet projekt där jag funderar på att göra som du gjort. Hur fäste du trappnosarna på ekparketten?

janwide janwide skrev:
Har ett litet projekt där jag funderar på att göra som du gjort. Hur fäste du trappnosarna på ekparketten?
Hej.
Limma samt listpistol. //Estwing

janwide
estwing estwing skrev:
Hej.
Limma samt listpistol. //Estwing
Ok. Har tyvärr inte någon listpistol. Funderar på att fräsa ur i underkant av klickgolvet. Och sedan limma en trappnos enligt min snygga bild. Tänker att man inte får någon belastning på trappnosen uppifrån och att det även blir snyggt. Vad tror du?
Handritad skiss av trappnos monterad på klickgolv på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.