3 914 läst ·
1 svar
4k läst
1 svar
Byggteknik tegelvilla sent 40-tal
Hej!
Vi har ett tegelhus från sent 40-tal.
Då huset köpts i ett dödsbo har vi ingen information om byggtekniken.
Framför allt skulle det vara mycket intressant att vet om tegelstommen är bärande.
Vi installerade nyligt en luftvärme pump varvid vi vid håltagningen fick lite info om vägg konstruktionen.
Så här såg väggen ut i genomskärningen.
Väggen i genomskärning in i från och ut.
5 cm halmskiva(pressad halm med ytskikt av papper)
3 cm luftspalt
4 cm stenull isolering
20 cm tegelmur
Vad som oroade mig och förvånade mig var att isoleringen låg direkt mot muren utan luftspalt som istället var placerad mellan stenullen och halmskivan. I min värd borde det innebära att muren byggdes först=bärande? annars hade man väll behövt fingerspalt närmast muren? Stämmer det?
Yttermuren står direkt på bottenplattan, d.v.s hänger ej på utvändigt som en traditionell skalmur. Den har inte heller några ventilations hål, ja vad man nu kallar det när man lämnar några fogar öppna för att ventilera fasaden.
Vad tror ni om denna konstruktion. Är det troligt att tegelstommen är bärande eller kan man misstänka att det gömmer sig en plankstomme eller regelstomme som vi missat vid håltagningen?
Även vad tror ni om lösningen i fuktsynpunkt?
Vi hoppas på att den låga isoleringen i huset borde säkra att stommen förblir torr tack vare spillvärme.
Men vi har för avsikt att tilläggsisolera med glasfiberskivor och putsa.
Finns det någon uppenbar risk med det?
Är det värt att plocka ner invändiga isoleringen om det är så att tegelstommen är bärande?
Luftspalten kommer ju att försämra verkningsgraden av tilläggsisoleringen+ invändig isolering är väll lite tveksam ur fuktsynpunkt?
Någon där ute som har erfarenhet av liknande konstruktioner?
Tack på förhand
Karin
Vi har ett tegelhus från sent 40-tal.
Då huset köpts i ett dödsbo har vi ingen information om byggtekniken.
Framför allt skulle det vara mycket intressant att vet om tegelstommen är bärande.
Vi installerade nyligt en luftvärme pump varvid vi vid håltagningen fick lite info om vägg konstruktionen.
Så här såg väggen ut i genomskärningen.
Väggen i genomskärning in i från och ut.
5 cm halmskiva(pressad halm med ytskikt av papper)
3 cm luftspalt
4 cm stenull isolering
20 cm tegelmur
Vad som oroade mig och förvånade mig var att isoleringen låg direkt mot muren utan luftspalt som istället var placerad mellan stenullen och halmskivan. I min värd borde det innebära att muren byggdes först=bärande? annars hade man väll behövt fingerspalt närmast muren? Stämmer det?
Yttermuren står direkt på bottenplattan, d.v.s hänger ej på utvändigt som en traditionell skalmur. Den har inte heller några ventilations hål, ja vad man nu kallar det när man lämnar några fogar öppna för att ventilera fasaden.
Vad tror ni om denna konstruktion. Är det troligt att tegelstommen är bärande eller kan man misstänka att det gömmer sig en plankstomme eller regelstomme som vi missat vid håltagningen?
Även vad tror ni om lösningen i fuktsynpunkt?
Vi hoppas på att den låga isoleringen i huset borde säkra att stommen förblir torr tack vare spillvärme.
Men vi har för avsikt att tilläggsisolera med glasfiberskivor och putsa.
Finns det någon uppenbar risk med det?
Är det värt att plocka ner invändiga isoleringen om det är så att tegelstommen är bärande?
Luftspalten kommer ju att försämra verkningsgraden av tilläggsisoleringen+ invändig isolering är väll lite tveksam ur fuktsynpunkt?
Någon där ute som har erfarenhet av liknande konstruktioner?
Tack på förhand
Karin
Hej Karin!
Så här nästan 10 år senare räknar jag inte med någon respons, men provar mig ändå på ett svar!
Spontant känns tilläggsisolering av mineralull (som inte är hygroskopisk) tveksam i den ytterväggen, vore inte typ cellulosa lämpligare? Oavsett material vore det såklart klokt att titta på hur väggens temperaturgradient förändras med invändig tilläggsisolering, så man undviker risk för olämplig kondens.
Min hustru och jag har precis köpt ett hus med mycket lik konstruktion i ytterväggen. Närmast siktar vi på fönsterbyte och invändig tilläggsisolering på vissa väggar. För vår del blir det lite brottning med den bef. halmskivan (Stramit) som överlappar drevspalten mellan fönster-vägg och som verkar vara spikad i salning/fönsteromfattning.
Hur har det gått med ditt/ert projekt - kom ni fram till någon lämplig lösning?
Varma hälsningar,
Johan
Så här nästan 10 år senare räknar jag inte med någon respons, men provar mig ändå på ett svar!
Spontant känns tilläggsisolering av mineralull (som inte är hygroskopisk) tveksam i den ytterväggen, vore inte typ cellulosa lämpligare? Oavsett material vore det såklart klokt att titta på hur väggens temperaturgradient förändras med invändig tilläggsisolering, så man undviker risk för olämplig kondens.
Min hustru och jag har precis köpt ett hus med mycket lik konstruktion i ytterväggen. Närmast siktar vi på fönsterbyte och invändig tilläggsisolering på vissa väggar. För vår del blir det lite brottning med den bef. halmskivan (Stramit) som överlappar drevspalten mellan fönster-vägg och som verkar vara spikad i salning/fönsteromfattning.
Hur har det gått med ditt/ert projekt - kom ni fram till någon lämplig lösning?
Varma hälsningar,
Johan
Klicka här för att svara