Mazen
Mazen: Plugg är aldrig fel, som limmas.. Denna skruv drar bra i spånskiva (förborra med en borr ngt mindre än kärnan på skruven, tror det är 4 mm). https://www.specialbeslag.se/produkt/mobelskruv-forzinkad-7-x-70-mm/?attribute_pa_mangdrabatt=100-st&gclid=EAIaIQobChMIv57lsfKX9AIVh9OyCh3VUgJ7EAQYCCABEgKm-vD_BwE
2 svar · 1,7k läst
PeterFalun
PeterFalun: en till
8 svar · 4,5k läst
·
PeterFalun
8 svar · 4,5k läst
·
B
bossespecial: [citat] Det bästa att låta betongytan vara synlig då klimatet är väldigt varierande på uteplatsen.
17 svar · 5,6k läst
·
B
basseman: Lägg på lim med tandad limspackel när du limmar golvpån mot golvspån. V
3 svar · 1,2k läst
O
[old rusty]: Hur länge hade förra ägaren bott där? För det är inte purfärska tapeter. Och ser eventuellt ut som flera lager? Som sen är övermålade? Baserat på bilderna så har ni köpt ett trevligt gammalt hus med minst en ganska synlig defekt (sprucken färg och skivor som hänger (?) lite), åtgärda det och låt gamla ägaren vara. Som svar på vem som ska åtgärda det: Vad vill ni ha? Putsad
6 svar · 3,1k läst
·
E
Anonymiserad 284245: [citat] Hur har dom lyckats få in spacklet under den kategorin? Fiske/fiskesänken?
5 svar · 4,0k läst
S
Stolsben: Kontakta framtidensmarkservice. https://fmtmark.se/
3 svar · 1,1k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Så lite :cool:
3 svar · 1,3k läst
D
Derbyboy: Hur mycket nedböjning kan det bli på en glasskiva på 3800x1000mm innan den går sönder? glaset är härdat och laminerat, glastak.
0 svar · 1,1k läst
J
Joachim-67: > Hur många stolpar ska du ha? Du menar på ytter-väggen ? Tänkte en bärande ytter-vägg ( 600 cc ) kunna isoleras på sikt och balkar upp på fasaden
8 svar · 2,5k läst
L
lantzen: Bestämde mig för att fylla hålet med betong. Funkade fint. Dum fråga kanske men hur länge måste jag vänta innan jag lägger på puts. Djupet på hålet var ca 5-10cm. Och är det nödvändigt att näta så här små ytor?
8 svar · 1,4k läst
·
O
ows: Bra förslag! Ska jag ändå börja klippa så kanske det bästa är en kapad böj som monteras på stupröret. Sen ett antal slitsar på kupan så man kan pressa ihop den och styra in i röret?
5 svar · 1,2k läst
·
Isch
Isch: Ok, ska absolut dra det med K på nytt.
6 svar · 1,7k läst
surris
surris: [citat] Det funkar fint att göra som du tänker. Det går bra vilket som, det räcker att lägga så sockeln täcker ändarna.
1 svar · 970 läst
kulle
kulle: [citat] Som andra oxå skrivit, sätt osb eller någon annan skiva under gipsen.
21 svar · 15,9k läst
·
D
d_lind: Svarar mig själv. Måste vara kalkputs. Har slipat en massa nu och stött på lagningar och en murstock i betydligt gråare färg och med betydligt hårdare/fastare puts. Dessa lagningar måste vara nån typ av cementblandat bruk. Stor skillnad mot gräddfärgade putsen på bilden som är mkt skörare.
1 svar · 1,9k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: Kör med trossbottenskiva istf asfaboard. Stark rekommendation! Favorit i repris :p;) https://www.byggahus.se/forum/threads/trossbottenskiva.423990/#post-4320859
10 svar · 5,4k läst
·
J
JPL70: Har byggt ett attefallshus på 30 kvm (komplementbyggnad) och måste lämna in en brandskyddsdokumentation Väggarna består av: 14mm träpanel - Ångbroms - 95mm Träfiberisolering - Vindskydd - 45mm planktimmer. Uppfyller mina väggar kraven på EI30, eller måste jag sätta gipsskiva på ett av husen där avståndet är 7-8m? Träfiberisolering är ju impregnerad med brandhämmande medel och
0 svar · 1,6k läst
D
Derbyboy: Tror jag får tänka om. blir tre stolpar i bakkant. Jag vågar inte fästa altantaket i fasaden. Har tidigare gjort en avväxlingen på sex meter just där altantaket ska byggas.
5 svar · 1,8k läst
D
D3nn05: Hej! Kollade här omdagen vad vi hade för platta på vårat hus och enligt pappret på huset så står det bara "helisolerad platta på mark" innan jag kollade upp trodde jag det va isolerad. Huset är 78 så tänkte att det är väll den med riskkonstruktion med isolering ovanpå betongen, men när vi renoverade tvättstugan och dom bila upp brun så är det plastmatta-ca10cm betong sen grus?
0 svar · 833 läst
K
Kane: Kör med 19 cm steghöjd. Det är max enligt rekommendationer men inte orimligt högt. (på samma sätt är 25 cm stegdjup OK, det ligger på min. rekommendation).
2 svar · 2,0k läst
H
heimlaga: Tegel skall vara minst 30 cm över mark annars fryser det sönder på några år. Trästommen skall inte gå ned under mark för det har visat sig vara en konstruktioln som ruttnar och möglar i praktiken även om somliga påstår att den inte skall göra det i teorin. Om ni murar fasad med återvunnet tegel utan hål skall ni komma ihåg att mura med kalkbruk. Murar man gammaldaga heltegel med
4 svar · 1,5k läst
·
D
Derbyboy: Tror inte hängande dörrar flexar. De borde sträcka ut sig och hänga rakt men jag kan ha fel.
5 svar · 1,2k läst
J
jopeaa70: Vi håller på att blåsa ut ett gammalt stall med allt vad det medför. Har kikat på olika trådar gällande golvet som jag delvis måste ge mig på för att få det i samma nivå dvs lägsta nivån. Gissar att hyra en golvsåg är att föredra när man ska få ner klacken förhöjningen för foder där djuren stått innan. De gamla rännorna måste gjutas igen samt ett lager av ny betong över
0 svar · 575 läst
J
justusandersson: Sådana takstolar vilar bara på ytterväggarna. Det finns inga bärande mellanväggar. Undantaget kan vara vid husvinklar där takstolarna byter riktning. Över burspråken finns det limträbalkar som tar upp takstolslasten, det framgår av takplanen.
10 svar · 4,9k läst
·
S
Snickarkirre: Jaha perfekt då e de ju lungt! Haha de låter bra (y)
11 svar · 3,3k läst
R
roggabear: [citat] någon som gjort ngt liknande ingrepp för att tillse väl ventilerad luftspalt? Riskerar jag problem med inträngande fukt om jag borrar ventilationshål genom fasaden precis ovan syll? håller på att spika läkt mot ytterpanel för att få en ca 25 mm luftspalt. Spikar sedan vindpapp på insidan av läkten. Innanför pappen kommer sedan isoleringen.
31 svar · 6,8k läst
·
1977bjorn
1977bjorn: [citat] smart!
7 svar · 5,8k läst
·
J
jonaserik: Skrapa ur frigoliten , jämna till med sand ( den ska vara torr ) så det är i nivå med andra sanden, skär till ny frigolit så det går att pressa ner biten lite lätt, går bra att såga med bågfilsblad.
1 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.