Behöver er hjälp här med vad som är bärande och inte….

Fakta
Hus från 69 i sutteräng
Ytterväggar byggda med 25 cm betonghålsten
Ovanför källarplan ligger ett betongbjälklag gjort enligt byggbeskrivningen
Någon gång under 70 talet flyttades trapphålet till den placering ni ser på planritningen, då sågades det i bjälklaget med resultatet att armeringsjärn sågades av (naturligtvis).

Problemet i mitt fall är att i samband med denna ombyggnation så byggdes nya väggar upp i trä och enligt några rävar här på forumet så kan inte träväggar vara bärande med ett betongbjälklag, stämmer detta? I min amatörbetongvärld så blir spännvidden i mitt tycke för lång om man hade tagit bort alla träväggar i min källare…

Finns ett problem till, jag har ingen armeringsritning och detta vet jag att ni vill ha för att uttala er men jag tänker att det måste finnas massvis med 70 tals hus byggda med betongbjälklag som man kanske kan jämför med.

så med er erfarenhet undrar jag om ni kan berätta lite mer om betongbjälklag platsgjutet vs prefabricerade
samt berätta vilka Av väggarna i källaren som är bärande eller (vilka ni tror baserat på det ni fått reda på)

Givetvis finns det lite mer info som tjocklekar på väggar och dylikt men jag vill höra ett resonemang…..

Mycket tacksam för all hjälp

mått mellan ytterväggar insida insida 12,5x7,3m

• Planritning med anmärkningar och markeringar relaterade till ett byggprojekt från 1970-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning över en källare med markerade väggar i olika färger som indikerar potentiellt bärande strukturer i ett hus från 70-talet.
    Skapa konto
  • Sektionsritning av hus med måttangivelser, visar betongbjälklag och takkonstruktion.
    Skapa konto
Redigerat:
Utan armeringsritning blir det bara gissningar tyvärr. Den borde finnas i kommunens arkiv, inte säkert att den är digitaliserad. Jag tror att väggen som avgränsar garaget samt hjärtväggen som avgränsar tvätt och syrum mm är bärande. Möjligen också gillestugans vägg mot resten av källaren (rödmarkerad).

Jag har frågat kommunen två gånger efter ritningar, de har inte fler säger de……

Justus när du säger hjärtväggen som avgränsar tvätt och syrum menar du då den vågräta eller lodräta väggen eller bägge? Grön eller svart

säger sektionsritningen något av värde, alla ytterväggar är byggda på sulor men inte väggen i mitten, är det ett vanligt förfarande bärande väggar inte har sulor under sig?

kan du uttala dig något om spännvidder på ett betongbjälklag (jag vet att det blir gissningar men det är mycket värt för mig)

Tacksam för All hjälp

Jag menar den gröna väggen. Jag begriper inte konstruktionen helt. Du kan inte kopiera den tekniska beskrivningen så den blir läsbar, helst med hjälp av en scanner? Där finns nog svaret på en del frågor.

@justusandersson Är det verkligen någon bärande vägg i källaren när inte den är utritad på sektionsritningen?

Jo det måste det finnas, men den kanske går parallellt med sektionen. På bottenvåningen finns ingen bärande vägg eftersom huset har fackverkstakstolar.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Vi provar så här

• Bild av ett byggdetaljblad med olika material och mått specificerade i tabellformat, inkluderande trä och isoleringsmaterial.
    Skapa konto
  • Otydlig närbild av ett byggprojektsplaneringsdokument.
    Skapa konto
Där står klart och tydligt om väggarna i källaren: Ytterväggar 25 cm btghålsten, bärande mellanväggar 20 cm btghålsten och icke-bärande mellanväggar 12 cm btghålsten. Det är bara att sätta igång och mäta.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Yes dina antaganden stämmer bra justus, de väggarna du antog är alla 20 cm, det som gör mig fundersam är det uppsågade trapphålet!

Vill man inte ha något som bär därunder? Där har man satt upp träväggar runt toaletten!

Jag omformulerar frågan så här känns 5,5 m x4 meter (vilket det skulle bli om alla träväggar tas bort )som en ok spännvidd på ett så (i mitt tycke ) tunt bjälklag ? 14 cm?

Det är kantarmeringen som saknas, det är inte ett bärningsproblem. Jag kan tänka mig att man kan stabilisera kanten på något sätt, om det inte redan är gjort i samband med uppsågningen. Det finns andra som kan det bättre än jag.

Man ska nog inte hänga upp sig på 14 cm. Betongkonstruktioners tjocklek påverkas också av helt andra faktorer som t.ex. krav på ljudreducering. Din fråga går inte att besvara utan att känna till vad som finns inuti betongen. Har det hållit i 50 år lär det väl hålla en stund till.

Jag håller på och förändrar i källaren och har tagit bort det gulmarkerade från pannrummet mot garaget för att få en öppnare hall, bytt ut träväggarna mot murade men känner ändå en viss oro pga det j…a trapphålet

hur är det med murstockar hjälper den till att bära upp bjälklaget ?

tack för hjälpen det uppskattas

E egge80 skrev:
hur är det med murstockar hjälper den till att bära upp bjälklaget ?
Nej. Murstocken ska inte vara fastgjuten. Du kan ju alltid ta hem något betongproffs som undersöker trapphålet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.