2 663 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Är läkt lika rak o fin som list?
Tänkte bygga egna tavelramar för att spänna upp målarduk - för att måla. Det finns planhyvlade lister för 20-26kr metern, men det finns också läkt i liknande mått, inte planhyvlad, för 8-10kr metern. Jag antar att det är högre ställda krav på rakhet vad gäller lister, jämfört med läkt. Stämmer det? Sen har jag sett att läkten ligger ofta ute, dock under tak, men kanske blir fuktigare o slår sig.
Jag skulle nog vilja säga att det är skillnad på läkt, byggvirke som ska ligga under ett yttertak, och list som ska sitta synligt inomhus. Det är möjligt att du kan välja ut läkt som inte har för glest mellan årsringarna, är hyfsat rakt och inte för mycket kvist men räkna med att få hyvla osv, göra lite avslutande finsnickeri för att få fason på det. Beror lite på om du vill måla eller snickra, eller både och...jag hade köpt bättre virke, så många meter blir det ju inte?
Jag köpte virke i fredags och valde då just listkvalitet, som enligt sågen var deras finaste sortering. Ny kunskap för mig och nu fick jag skriva om det. Tackar!
Även om virke inte alls krymper lika mycket på längden, så är det ju trist om duken blir slapp efter ett tag. Oavsett vad du köper, så låt det ligga inne ett tag innan du spänner duken.
Även om virke inte alls krymper lika mycket på längden, så är det ju trist om duken blir slapp efter ett tag. Oavsett vad du köper, så låt det ligga inne ett tag innan du spänner duken.
Jag skulle säga att list och läkt är i olika ändar av spannet på en brädgård. Listvirke är det bästa virket du hittar där. Läkt är det sämsta. Har du tålamod och maskiner kan du göra lister av läkt. Låt den torka inomhus några månader. Sedan väljer du ut bitar som är så raka och kvistfria som möjligt och rikthyvlar och planhyvlar dem efter att ha sågat till dem till rätt längd. Men det är lättare att köpa list från början.
Klicka här för att svara