Jag är på gång att växla av en bärande vägg på ca 2m. Den ska ersättas av en limträbalk på 250x95 som står på två pelare en 120x70 och en 95x95. Pelarna ska anslutas direkt mot bottenplattan, dessa tänkte jag sätta med vinkeljärn + expanderbult.

Skiss av byggprojekt med ersättande limträbalk stödd av två pelare fästa med vinkeljärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovan är en snabb paintskiss på hur jag tänkt att det ska se ut.

På vänster sida sitter 120x70 pelaren så spikplatta kommer inte fungera i och med att balken är 95 bred och pelaren 120 bred.
På höger sida där 95x95 pelaren sitter kommer jag bara åt från ena sidan med spikplatta. (Skulle behöva riva ut tvättstugan för att komma åt från andra hållet).

Min fråga är om jag kan sätta vinkeljärn enligt skissen istället. Det är ju inga sidolaster att tala om. Allt ska kläs in i gips sen ändå.

Alternativet hade ju varit att sätta både vinkeljärn och spikplatta på den högra 95x95 pelaren och att såga ut 120 pelaren något för att sätta spikplattor på båda sidor som nedan:
Enkelt ritat diagram i Paint som föreställer en limträbalk som stöds av två pelare ovanpå en bottenplatta.
Sedan kommer vi till takbjälklaget. Ska jag fästa limträbalken mot takbjälkarna med vinkeljärn eller bara låta dem vila mot balken utan något förband? Vad jag kan se idag verkar det inte vara ett förband mellan den bärande väggen och takbjälkarna.

Tacksam för alla svar!

Ingen som har några tips?

Det är framför allt hur jag ska hantera takbjälklaget jag funderar över. Om det ska glida mellan balken och det eller om jag ska sätta vinkeljärn enligt skissen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.